onsdag 30. mars 2011

Endre kurs,takk!

Jeg hadde nettopp opryddning på kontoret og fant denne  historien som jeg hadde i sin tid klippet ut fra en avis. Jeg synes den fortjener å publiseres.
"Dette er et autentisk utdrag fra en radiosamtale mellom et skip fra den amerikanske marinen og kanadiske sjøfartsmyndigheter utenfor kysten av Newfoundland 10.loktober 1995".
Amerikanerne: Vennligst endre din kurs 15 grader nordover for å unngå kollisjon!
Kanadierne: Anbefaler deg å endre DIN kurs 15 grader sørover for å unngå kollisjon.
Amerikanerne: Dette er kapteinen på et amerikansk marinefartøy. Jeg sier igjen: ENDRE din kurs!
Kanadierne: Nei, jeg sier igjen, du bør endre DIN kurs!
Amerikanerne: Dette er hangarskipet USS "Lincoln". Det nest største skipet i USAs atlanterhavsflåte. Vi er støttet av tre torpedobåter, tre kryssere og en rekke støtteskip. Jeg anmoder DEG om å skifte  kurs 15 grader nordover eller regn med at nødvendig handling vil bli tatt for å sørge for dette skips sikkerhet!
Kanadierne: Dette er et fyrtårn! Over.