mandag 28. mars 2011

Islands voldsomme Dettifoss

Grunnen til at jeg har oprettet blogg, er at jeg ser lokalpolitikerne gjør det samme. Og den som har satt opp bloggen er en av mine gode venner som er datageni. Jeg fikk bakorversveis da jeg så billledbruken. Jeg må forresten tilføye at jeg likte det første bildet.
Siktemålet er at dette fra første stund skal bli en av Norgest mest interessante blogger- hverken mer eller mindre.
Bloggen skal ta seg av tre områden. Lokalpolitikk, storartede internasjonale reiseopplevelser og assortert avd. Og akkurat den siste kan bli meget interessant. Og den generelle oppskrift for bloggen er følgende: 1. Urokkelig seriøsitet. 2. Krystallklar kommunikasjon. 3. Berikende leseropplevelse.
Når det gjelder reiseopplevelser kan jeg begynne med Islands voldsomme Dettifoss.
 Etter at Island fikk sin higway nr. 1 er det mulig å kjøre rundt hele Island. Begynner du i Reykjavik setter du kursen østover. På veien dit kan du skifte nærmere bekjentskap med en av jordklodens absolutt mest perfekt skulpturerte fosser. Og det er Skogafoss. Du tror det ikke før du ser den. For all del - klatre helt til topps slik at du får oppleve dette natureventyr på magisk og nært hold. Du blir aldri helt mer den samme etter den opplevelsen.
Og du blir garantert aldri mer den samme etter møtet med Dettifoss.Villskapen av denne Europas voldsomme foss nordøst på Island er simpelthen ubeskrivelig. For å oppleve Island bør du absolutt leie bil. Og med denne din leiebil bør du kjøre opp på nordsiden for virkelig oppleve Dettifoss. Fra den siden 99.99 % av turistene opplever denne ubeskrivelige naturkraft er opplevelsen voldsom. Nå er det slik at fossefallet er diagonalt, og fra turistsiden føles det som fossen forsvinnner bortover.
Fra den andre siden virker Dettifoss dobbel så bred. Jeg kjørte opp dit med en vanlig leiebil. Det anbefales ikke.
At min leiebil kom fra det uten skrammer på denne virkelig villmarkstureren er nærmest et under. Så firehjulstrekker anbefales. Gullfoss er Islands mest berømte foss. Men når  det  gjelder harmoni er Skogafoss nr. 1 . Og i konsentrert villskap er faktisk Dettefoss i egen klasse på verdensbasis! Så begynn å planlegg allerede nå. Island er et eventyr som jeg skal komme tilbake ved flere anledninger.