tirsdag 7. mai 2013

Sjuåringen som sommeren 1951 hadde 4 forskjellige, bunnsolide identiteter.

Jeg fikk forleden en telefonisk forespørsel fra en av Dalanes kulturpersonligheter om jeg kunne bidra med et kåseri i et renovert skolehus i regi av stedets velforening.
Jeg får fra tid til annen slike forespørsler ( 17. mai taler både i Egersund og Sokndal o.l.!), men takker alltid høflig nei. Årsaken er at skal jeg begi meg ut på noe slikt, kreves det , av respekt for tilhørerne, skikkelige  forberedelser. Og det har jeg simpelthen ikke tid til.
Men denne gang takket jeg ja, ettersom denne velforening driver et uselvisk og solid kulturarbeid i nærmiljøet. I tillegg er skolestua som jeg husker min egen skole i 1951.
Emnet for mitt kåseri kunne jeg selv bestemme. Jeg har et hav av minner å ta av, så det ble litt valgets kval. Men så plutselig sto det krystallklart  for meg, noe jeg for første gang i mitt 69årige var plutselig bevisst.
Sommeren 1951 hadde jeg allerede i den fremskredne alder av 7 år fire (4 !) forskjellige identiteter. Alle var like bunnsolide, og alle fire sto hver for seg  fjellstøtt på egne ben!
Identitet nr. 1 var 100% Bjerkreimsbu, avdeling storgard. (To hester, 15 kyr, 100 sau og en svær hønseflokk).  (Husk at dette var i 1951).
Identitet nr. 2 var 100 % Hedlandsbu (Helleland), avdeling småbruk. (0 hest, 2 kyr, 20 sauer, noen få høner.)
Identitet nr. 3 var 100 % Sentrums-egersunder, avdeling sykkelverksted.
Identitet nr. 4 var 100  % troende medlem av en av de lokale sekter (Perane).
Jeg akter da i kåseriet å belyse de spesielle samfunnsforholdene i Dalane, pluss like spesielle familiforhold, som gjorde dette (nærmest utrolige) antall likestilte identiteter mulig i en sjuåring. Jeg kan ikke tenke meg  at noen andre i Norge, den gang, opplevde noe i nærheten en gang.
Jeg nevnte dette for en av mine nærmeste venner. Han syntes det var en strålende ide. Men han anbefalte meg å ha med meg under kåseriet et fysisk minne fra hver av de fire sivilisasjoner.
Meget god ide!
Minne fra sivilisasjon nr. 1 blir en sauebjelle m/klave. (Med mitt navn på).
Minne fra sivilisasjon nr. 2. blir  brynesteinen. (Den slåttekarene skjærpet ljåen med).
Minne fra sivilisasjon nr. 3 blir en original  DBS sykkelbjelle fra 1945.
Minne fra sivilisasjon nr. 4 blir min (fra den gang) originale Pontoppidans Forklaring over de ti bud, med gotisk skrift og på dansk!
Tror ikke mine facebookvenner at dette vil gjøre susen?