lørdag 21. september 2013

Arnt Olav , Dinglebenken og 52 lærere.

Nå onsdag drev Arnt Olav Klippenberg byvandring som los for 52 lærere fra Jæren. Han avtalte med meg at han skulle ta en stopp i Saloon Kakadu i rundt 15 minutter , og undertegnde skulle være i fri utfoldelse med Arnt Olav som stødig anker.
Jeg var svært interessert i å prøve ut kapasiteten i Saloon Kakadu. Tidligere har jeg stått foran opp til rundt 20 personer, men 52?
Jeg klarerte alle benkene, åpnet butikkdøren litt over 1700 og satte meg til foran widescreen (!) PC på kontoret. Da losen gikk forbi kontoret inn mot det innerste butikklokalet tenkte jeg i mitt stille sinn at her ville det bli trangt ettersom det laaange toget passerte.
Mens jeg satt og googlet overhørte jeg at solide Arnt Olav varmet opp forsamlingen. Da jeg ble kalt opp på scenen (Saloon Kakadu er en scene) ble jeg forbauset at det var så goood plass til forsamlingen. 8-seters dinglebenken rommet lettvint 10 lærere, og de resterende 42 satt også komfortabelt rundt "hesteskoen".
Jeg har aldri i mitt liv følt meg så avslappet, og dette er takket være at jeg hadde Arnt Olav som ordstyrer. De 15 minuttene forsvant i en fei, og en meget fornøyd forsamling forlot lokalet. Mens de toget forbi kontoret på vei ut forsto jeg fullt ut kapasiteten av Saloon Kakadu.
Noen er født med sangstemme. (Aldeles ikke undertegnede!) Og noen er født med underholdertalent og fortellerevne (Arnt Olav!) Hva jeg er født med er det opp til andre  avgjøre.
Jeg åpnet med å fortelle at en helt nødvendig forutsetning for et verdig menneskeliv er at de fire M-er er på plass.Meningsfyllt-Møte-Mellom-Mennesker. Kan man da plusse på med en femte M- Magisk har man vunnet i lottoet.
Hvor mange M-er som var tilstede under seansen kan dere jo spørre Arnt Olav om, eller han kan gi beskjed over Facebook hvis det måtte passe.
For meg personlig var i allefall alle 5 M-er på plass takket være en humørfyllt forsamling, og ikke minst den trygghet og ro som Arnt Olav utstrålte, og som ble overført til undertegnede uten at jeg av den grunn ble mindre "gal" enn vanlig.
Da må jeg tenke på sunnmøringen som kjøpte hatt i sist uke. Da han takket for seg, sa han at han på forhånd hadde hørt at jeg hadde det største utvalg av australhatter i denne del av verden, og i tillegg var innehaveren splitter pine gal!  Alt stemte på en prikk!
Jeg ba ham kringkaste det til hele Sunnmøre. Spesielte det siste!