mandag 23. september 2013

Fremtidens varehandel uten service?

Den største utfordringen for detaljhandelen vil i fremtiden være å finne kvalisifert betjening. Og hvis det blir generell søndagshandel, vil alle de små frittstående butikker ha store problemer med å overleve. Ingen med god utdannelse vil søke til et lavlønnsyrke som i tillegg har arbeidstider som stjeler livet deres.
Så de som klager over dårlig betjening, har igrunnen vært med å re opp sengen for dårlig service. Når publikum kjører milevis for å spare noen få kroner, så kan det bli dyre kroner hvis produktene ikke holder mål og du må reklamere på produktet.
Det er to ting publikum aldri glemmer. Og det er ekstremt dårlig service og ekstremt god service.
Den gang i 2002 da mine retur flybilletter var kommet bort i New York, ble Terje Gyland  i reisebyrået i Strandgaten min redningsmann.
Og nå når  jeg har han som vegg-i-vegg nabo, begynner mine verdensturneer selvfølgelig hos Terje og han blide damer. Jeg bare sier hvor jeg skal hen og hvor lenge skal bli på hvert sted sted. Så ofrer jeg det ikke mer en tanke. Jeg vet at Terje finner de laveste priser og med minst mulig venting på flyplassene. Og skjer det noe uforutsett, så er jeg bomsikker på service og at dette er et seriøst reisebyrå.
Å bruke kveld etter kveld foran PCen for å spare et par hundrelapper, og ta hele risikoen selv, er helt uaktuellt. Jeg vil være sikker på at jeg kommer hjem og ikke bli stående på en flyplass, fullstendig lost.
Det er bare å lese alle redselshistoriene om folk som er blitt rundlurt av useriøse reiseaktører og har måttet betale særdeles dyrt for dette.
Derfor kan "et fristende tilbud" ende opp som et økonomisk mareritt. Så bruk hjernen til det den er laget for, nemlig å tenke.