fredag 13. september 2013

Svindlerne stadig på farten.

Jeg har tidligere advart mine blogglesere mot å svare ja når du blir oppringt, og de spør om oppringeren har kommet til (sier navnet ditt). Får de deg innvolvert i en samtale lang nok til å konstruere setninger, kan du sitte i saksen. Så konstruerer de bare en lydfil hvor deres lange spørsmål  om forpliktende abbonement (o.l.) kommer før ditt ja, og så sitter du der med krav i all evighet.
Siste timen har jeg hatt to oppringinger av dette slag. Når telefonen ringer har jeg inntil nå svart : "Dalane Friluft Jakt Sykkel Endresen". Det skal jeg nå slutte med. Ringer det fra nå av , presenterer jeg meg kort og godt som "Sykkelreparatør Endresen".
Spør de da , uten å presentere seg (det vanlige), om de er kommet til Dalane Friluft Jakt Sykkel, svarer jeg "at sjefen er i Thailand på langferie", ønsker dem en strålende dag og legger på! Da har "telefonsamtalen" vart maks 10 sekunder.
Forøvrig har jeg nå det siste døgnet fått 4 ilmeldinger over mail om at jeg må sende over noen data til en Fargo bank for å hindre at ikke min konto blir utilgjengelig. De må ha dataene i dag.
Og i sist uke fikk jeg et krav på 12000 kr. fra et ukjent firma med beskjed om at hvis det ikke ble betalt innen uke, vil jeg i tillegg til kravet bli fakturert forsinkelsesrente!
Det eneste "positive" med slike henvendelser er at jeg er konstant i solid forsvarsform. Det trengs! Og fordelen med dette er at jeg ikke bruker et eneste gram unødig energi på å forsvare meg. Forsvarsstillingene aktiveres automatisk!