torsdag 2. januar 2014

Sats på et fargerikt og levende 2014

Jeg vil med dette innslag på bloggen ønske alle mine blogglesere og facebookvenner en offensiv inngang i det nye året. Jeg skal prøve enkelt å forklare forskjellen mellom  en rutinetilværelse og et vågalt farverikt liv.
Hvis jeg kan klare å plante et forståelig bilde inne i hodet på mine lesere er jeg fornøyd med mine pedagogiske evner.
Når folket kommer inn og skal kopiere nøkler regner jeg med i utgangspunktet at de skal ha en standard i blank utgave. Enkelte spør imidlertid etter noe mer fargerikt, og det er da at jeg drar fram en platikkplate påmontert 1 standar grå utgave og rundt 30 meget farverike i forskjellige mønstre.

Det viser seg at denne samling må være et av verdens mest effektive læremidler når det gjelder enkelt og øyeblikkelig å forstå forskjellen en trygg og "grå" tilværelse og et vågalt spennende liv. Jeg har testet læremiddelet når folks sitter på dinglebenken og jeg opptrår som foreleser. Jeg peker da på den grå nøkkelen som illustrasjon på en trygg tilværelse innenfor gitte rammer. Hvis du ikke våger spranget blir du der, og mange trives med det.
Våger du derimot å ta spranget ut i det ukjente (første farverike nøkkel) så setter dette i gang en kjedereaksjon. Du opplever en stadig mer spennende (og noe farlig) verden med spennende mennesker utenfor din vante krets (farvenøkler).
Ser dere nå montasjen med nøkler for dere inne i hodet? Den grå nøkkel forestiller den trygge og noe kjedelige tillværelse. De rundt 30 nøkler med oppkvikkende mønstre og farver representerer det vågale livets muligheter.

Var dette enkelt å forstå, eller ble det for teoretisk.

Uansett- jeg ønsker dere alle et magisk 2014.