fredag 16. mai 2014

Australske flygere mine store krigshelter

I morgen er det 17. mai. Det er en dag jeg ikke har noe forhold til i det hele tatt. Årsaken er rett og slett at som født inn i en sekt ble vi innpodet av " systemet" (ingenlunde av mine tolerante foreldre) at feiringen av 17.mai var noe de "ugudelige" drev på med. Selv om jeg i dag har verdenshorisont hva angår medmennesker, sitter dette så hardt i fra barndommen, at 17. mai er den dagen jeg får bekreftet at "ekte nordmann" blir jeg aldri. Det har faktisk vært for meg en stoooor fordel.
Som 15åring sa jeg til min vidsynte fader "at jeg kan ikke være med på dette lenger", og da svarte han "at det gjør du som du vil". Fra den dag av måtte jeg omjustere mitt menneskesyn totalt. Hvis du blir for mye   sektmedlem eller egersunder, rogalending, nordmann, europeer, er resultatet at du bygger opp en "indre mur" mot alle de "andre" og avskjærer deg muligheten for å utvide din menneskelige horisont.
Så derfor er for meg i utgangspunktet alle mennesker mine medmennesker, uavhengig av rase og religion. Jeg har i så måte krystallklart for meg visdomsordene av Lis Andersen. "Hvordan du velger å tenke, er et av de viktigste valg i din tilværelse". Personlig vil jeg si at det er den aller viktigste!!! Tenk på innbyggere i fullstendig hjernevaskende diktaturer som aldri har fått lov å til å tenke en eneste selvstendig tanke. En skjebne verre enn døden. Samme gjelder religiøse sekter.
Så over til australske flygere. Østerrikeren Adolf Hitler( han var ikke tysker) var veldig nære på å produsere atombomben med tungtvann fra Rjukan som helt nødvendig ingrediens. To australske piloter fra Melbourne, Norman Davies og Herbert Fraser, meldte seg frivillig til å føre glideren med 10 britiske soldater. Trekkflyet  styrtet på Hæstad og glideren i heia på Hovland , 19.11.1942. Operasjonen gikk under navnet Freshmann (skulle ødelegge fabrikkanlegget på Rjukan) og endte med denne katastrofe.
En tidligere RAF-flyger (rundt 90 og ekstremt oppegående) fortalte meg i fjor under besøk i Saloon Kakadu at glideren var en prototype som ikke var ferdig utviklet. Men vestmaktene hadde ikke tid til å vente. Hitlers atomplaner måtte stoppes omgående, koste hva det koste ville.
Ennå den dag i dag har jeg ikke klart å fordøye det enorme mot fra Norman Davies og Herbert Frasier. Hovland var min bardoms gård, og heia hvor glideren styrtet var stedet jeg hentet sauene. Den rustne heiagrinda noen få hundre meter fra styrtstedet har jeg nå i butikken. Den minner meg om to australske flygere som gav sitt liv for friheten for folket i et land som ikke var deres og for en framtid de aldri skulle oppleve.
Når Egersunderne i morgen feirer 17 mai, er det overmåte gledelig at de falne fra krigen ikke blir glemt. Talen ved krigsminnesmerket på Torget og kranseleggingen på gravene til krigsflygerne (fra trekkflyet) på Helleland kirkegård er levende bevis på dette.
Norman og Herbert ble sammen med de henrettede britiske soldater (overlevet flykratsjet) begravet i sanden på Brusand og etter krigen stedt til sin siste hvile på Egenes kirkegård i Stavanger.
På Hovlandsheia er det forlengs avduket en fortjent minneplate med følgende innskripsjon: OPERASJON  FRESHMAN. In memory of two pilots of The Royal Australian Air Force. NORMAN DAVIS   HERBERT FRASER who were killed at this  site about midnight on 19th November 1942.       For Norway from Australia.
Jeg har i huset et stort bilde av denne minneplate. I morgen skal jeg foran dette bilde stå i stiv givakt- lenge!