torsdag 15. januar 2015

El-sykler og gammeldagse reparatører

I godt voksen pensjonsalder har jeg nå mitt tidligere aktive sykkelverksted først og fremst som et miljørom hvor jeg sliper nøkler , snekrer litt når Saloon Kakadu skal få nye attraksjoner og- reparerer "gammeldagse" sykler en gang innimellom. Det er derfor som sykkelreparatør i solnedgang  med avslappet distanse jeg kan betrakte den totale sykkel-revolusjon som el-sykkelen innebærer.
Gammeldagse sykkelreparatører har like små muligheter til å reparere disse kompliserte syklene som gammeldagse bilmekanikere (ca 25 år siden) har til å reparere nymoderne biler. Moderne biler er nemlig " en rullende datamaskin på hjul". Det samme gjelder , i adskillig mindre grad, men dog- også elsykler. De fire viktigste komponentene på en el-sykkel er: motoren, batteriet, data/kontrollboksen, displayet pluss ledninger.

Dette krever jo en helt annen kompetanse enn den "selvlærte", som tusenvis sykkelreparatører av mitt slag har praktisert gjennom årene. Men- det er fortsatt bruk for denne type sykkelreparatører. Hvorfor? Det er fordi El-sykler ikke konkurrerer med "vanlige" sykler, men derimot med buss,bane, bil og moped. Derfor er det interessant å observere at de største forhandlere av el-sykler i Norge nå kutter ut vanlige sykler. Salgspotentialet i Norge er meget stort.Det selges kun for øyeblikket 5 % el-sykler, mens det i det i Mellom-Europa selges ca. 30 %! Og prisen varierer fra kr. 10000 til 50000.
Og da er kompetansen på sykkelverkstedet helt avgjørende for hvor du bør kjøpe sykkel. Men min egen bunnsolide sykkelbakgrunn hadde jeg ikke engang vurdert  å kjøpe en el-sykkel fra 15000 kr. og oppover uten at selgere hadde kompetente reparatører som teknisk sikkerhet. Å kjøpe el-sykler på nettet må jo være det reneste galimatias, spør du meg.
Som jeg ser det vil vi få tre typer sykkelverksteder i framtiden.1. De som utelukkende tar seg av El-markedet. 2. De som er store nok til mekanikere til "pedalkraftsykler" -og- Elsykler. 3. De som utelukkende konsentrerer seg om "pedalkraftsykler".
De årene jeg reparerte sykler vurderte jeg alltid grunnstrukturen i sykkelen. Er den solid kan du trygt gradere den opp for adskillige hundrelapper forutsatt at reperatøren er seriøs og ansvarlig. Den viktigste kunnskapen en gammeldags sykkelreparatør må besitte er å kunne levere fra seg snorrette hjul. Snor-rette hjul uten sleng er nemlig helt avgjørende for sykkelens kjøreegenskaper. Desverre er dette en kompetanse som er i ferd med å forsvinne. Syklene er nå så billige i forhold til inntekten at kjøperne kjøper heller nytt og fancy. Akkurat som med moteklær! Og da er det ikke bruk for hjulmakere som før.
Så hvis jeg var noenlunne ung i dag og skulle ha tre sykler til rådighet ville det vært følgende:
En el-sykkel til og fra jobb ( opptil 10 km). Og den skulle låses inn i arbeidstiden! En fullblods racer til verkelig å oppleve landeveien.
En rusten gammel sykkel i topp teknisk stand hvis jeg skulle pendle med tog (avstand opptil 6-7km.til Eie). En gammel rusten sykkel er det ingen som stjeler. Skulle jeg hatt en fjerde måtte det blitt en virkelig mountain bike.. Lykke til, og glem aldri disse magiske ord:
PEDALKRAFT  ER  LIVSKRAFT !!! Og så trenger du ikke bruke tusenvis på et treningssenter!