fredag 9. januar 2015

Sørstatsgeneral Lee og hesten Traveller

På min første tur til USA i 1999 sto på mitt reiseprogram et besøk på museum og minnesmerkene over et av Den Amerikanske Borgerkrigens viktigste slag. Det var i Gettysburg. De fleste militære eksperter regner det som selve vendepunktet i borgerkrigen. Det var et meget bevegende og minnerikt besøk. Jeg anbefaler alle mine blogglesere og facebookvenner, hvis de en gang er på de kanter,å besøke Gettysburgs slagmarker. Det blir garantert et minne for livet.
For meg var det sterkeste minne statuen av sørstatsgeneralen Robert Edward Lee sittende på sin kjære ridehest, Traveller. Denne statuen dominerte til de grader. Og det viser også storheten og generøsiteten i den amerikanske folkesjel. Nordstatene vinner krigen, og sørstatene taper den samme krigen. Og så setter vinneren opp en gedigen statue av lederen for taperne, General Lee!!!!
General Lee nøt nemlig den største respekt fra Nordstatenes generalstab. Hvis du har kjøpt DVDen Lincoln (anbefales) så kan du se scenen der general Lee underskriver kapitulasjonsdokumentet i nærvær av hele generalstaben fra Nordstatene. Den samlede generalstab sto i giv akt der general Lee på sin kjære Traveller red inn i historien.
Gettysburg forbindes også med et annet fenomen. Og det er president Lincolns legendariske tale. Den varte i kun to minutter, men den er mulig blitt.  den mest berømte tale  i menneskehetens historie. Gå inn på internett og les talen selv. Så forstår du at det går an å kommunisere med relativt få ord noe særdeles viktig hva angår mennesket i seg selv og menneskets begrensede opphold på Moder Jord.
I Lincoln ånd skal jeg gjøre dette blogginnslag kortere enn vanlig. Less is more!