tirsdag 17. mars 2015

Monopolkapitalisme og priser på barberblad

Siste gang jeg var på New Zealand kom jeg over en interessant avisartikkel vedrørende de høye prisene på barberblader. Det har slått meg at sammenliknet med de barberblader jeg selv bruker, så er prisene på de mest kjente merkene "himmelhøye" også i Norge.
 Og det er stort sett de samme kjente merkene som selges i alle "lavpris"-matvarekjedene, til de samme "friske prisene". Tar jeg feil når jeg mener å ha sett at høvel og rundt 4 blader ligger på rundt kr. 500,-?
Og så er det med interesse at jeg ser at "Iphone-syndromet" har slått inn for fullt også når det gjelder barberblader. Først hadde du Iphone 1, så 2, så 3, så 4 osv. Til stadig høyere priser. Ære være Apples aldeles geniale markesføring. Slik skal det gjøres! Få "folket" til å bli helt "hekta", og så kan du melke markedet for alt det det er verdt. Apple tvinger ingen! Det er helt frivillig!
Nå, etter mønsteret av Apple, økes antall blader på barberhøvlene med veldig markesføring om hvor "fantastisk glatt barbering du får". Har jeg faktisk sett ett fabrikat med 4 blader?
 Da Lidl kom til Egersund fikk jeg sjokk da jeg så de meget lave prisene på barberhøvler med utskiftbare doble barberblad. Kunne disse gjøre jobben på min halvkraftige skjeggvekst (barbering annenhver dag er iallefall minimum)? Ja, sannelig gjorde de jobben! Mer glattbarbert enn dette er for meg helt unødvendig. Rett etter barbering føler jeg at jeg har skiftet ut haken med en barnerumpe!
Så da tiden var kommet for Lidl til å avvikle virksomheten i Egersund, syklet jeg Anna Lovinda opp til Lidl og fyllte opp sidetasken med barberhøvler med utskiftbare blad. Jeg betalte ikke så altfor mange hundrelapper for hele herligheten!! Jeg var nettopp og sjekket mitt lager av barberblad/høvler. Jeg har ennå nok for mange år framover.
Så mitt råd til alle mine mannlige facebookvenner som monne ergre seg over høye priser på barberblad, bunkre opp hos en Lidlbutikk når du først er i Danmark.
Det siste nye vedrørende markedsføring av barberblader er meget kreativt (jeg uttrykker meg diplomatisk). Det gjelder halvsides annonser vedrørende mange-blads-barberhøvler som angivelig skal gi en barbering uten sidestykke i historien. Det geniale med denne markedsføringen er at du får ikke kjøpe, men du må abonnere!!  Kan mine facebookvenner vennligst forklare meg forskjellen i praksis??  Jeg kjøper ikke Dalane Tidende, Stavanger Aftenblad, Aftenposen og diverse magasiner. Jeg abonnerer på dem! Men like fullt må jeg betale (selvfølgelig!).
Men porto slipper jeg å betale for mine abonnementer! Dette i motsetning til disse enestående barberhøvlene hvor det opplyses at for hver sending barberblader så er porto rundt kr. 50,-. Har jeg for dårlige briller når jeg ikke har fått med meg hva hver sending av disse barberbladene koster eks. porto? Er det samme dårlige briller som gjør at jeg ikke har fått med meg hvor ofte jeg får tilsendt barberblader, og for hvor mange år? Det jeg iallefall jeg fikk med meg fra annonsen var, at med uthevet kraftig skrift, sto det oppgitt telefonnr. for bestilling og hvordan du bestiller på nettet. Dette må til de grader være økonomisk risikosport. Tar jeg feil, så vennligst korriger meg.
Mens jeg blogger dette, ble jeg oppringt av en herre med behagelig stemme som spurte om han var kommet til (mitt fulle navn), uten å presentere seg. " Hvem ringer?" " Jeg ringer fra Pure Healt." " Ha en aldeles strålende dag!"  Så sveipet jeg tommelen over det røde tegnet avbryt på min Iphone nr. 5. ( Venter nr. 9)!