torsdag 12. mars 2015

Søndagshandel dødstøtet for sentrumsbutikker

I dag melder media at regjeringen i dag i realiteten har åpnet opp bommen på veien mot generell søndagshandel. Det betyr døden for mange av de butikker som ennå holder ut i de gamle bysentra.. Åpner et varehus for søndagshandel, ja så må alle de andre følge etter. Det er den materalistiske kapitalismes beinharde lov. I Egersund betyr det at hvis Amfiet åpner for søndagshandel, så må Rema 1000, Spar ,Kiwi følge etter-sammen med flere.
De sentrumsbutikker i Egersund som har direkte konkurranse med butikker på Eikunda vil da komme i en skikkelig skvis. Det blir Djevelens alternativ. Enten avvikle eller kveles langsomt med stadig lengere tid i butikken og stadig mindre overskudd. Det totale kundeantall øker ikke, men det gjør sannelig antall timer de ansatte skal ha betalt og ekstra overtidsbetaling på søndager. Mye mer utgifter på samme omsetning!Det samme vil skje over hele landet.
Jeg har hevdet det før, og jeg kan hevde det med ennå mer styrke i dag. Det er tre måter å overleve på i dagens og morgendagens detaljhandel.
1. Konkurrere på pris når de varer du selger finnes "overalt". Da må du være medlem av kjede. Ellers har du ikke sjanse
2. Konkurrere på åpningstid. Du dreper deg hvis du prøver å konkurrere med varehusene. For ikke å snakke om netthandelen! Den har åpent alltid. Og da  mener jeg hvert eneste sekund året gjennom!!
3. Konkurrere med en kombinasjon av historiefortelling, interiør og vareutvalg som bare finnes hos deg. Og ikke minst viktig- de besøkende skal føle at de har fått virkelig mye for pengene når det gjelder  totalpakken. Og at de for all fremtid husker akkurat din spesialforretningog forteller til alle sine bekjente. Lenge etter de har glemt alle de varehus de har vært innom. Det er jo den samme grauten overalt-worldwide.

Jeg leste en interessant artikkel forleden at framtidens spesialforretninger må ha et sterkt preg av underholdning og opplevelse i seg. De ansatte blir skuespillere som opptrer på en scene, og når forestillingen (arbeidsdagen) er slutt drar de hjem og "er seg selv". Da må de har enorme fordeler som er født med å være underholdend hele tiden (uten å være anmassende), både på jobb og privat.
En annen ekspert konkluderte med "at forbrukerne ikke etterspør produkter, men historier og opplevelser.
Og de opplevelsene må være ekte og historiene helt originale.
De besøkende skal føre at de er blitt menneskelig beriket ved å besøke akkurat den spesialbutikk som du har som arbeidssted. Disse butikker er vårt tids teatre, og de besøkende venter en ny forestilling hver eneste gang.
Fra en annen artikkel er dette mitt favorittsitat:"Den situasjonsbestemte forbrukeren gjør det viktigere enn noensinne å ha et butikklokale som iscenesetter den riktige historien og medarbeiderne blir skuespillere som inngår i historieformidlingen". Hvor mange slike butikklokaler har leseren av denne blogg besøkt i sitt liv.
Ettersom jeg driver et spesialforetagene kjemisk rent for dyre moter, vet jeg hva slags mote jeg skulle drevet med hvis jeg var blitt tvunget til det for å overleve. Nemlig  SATISFASHION!