fredag 27. mars 2015

Jeg har vært uredelig overfor Sentrumsforeningen

I leserinnlegg og på blogg har jeg "hengt ut" Sentrumsforeningen som "museumsgjenstand" og "snylter" på Julebyen. Jeg har også harselert over deres "stormannsgale og glansede magasin". Jeg har allerede fjernet blogginnslaget og regner med at mitt oppklarende innlegg kommer snarest i DT.
Her er de faktiske forhold.
Sentrumsforeningen var de som økomomisk garanterte for delegasjonen som skulle studere julemarkeder i Tyskland. Så uten Sentrumsforening, ingen juleby.
Sentrumsforeningen var fødselshjelper for Visefestivalen og har i alle år støttet festivalen med "voksent beløp". Foreningen pynter opp sentrum med blomster og er aktive under høstmarken. Siste utgave av det glansede magasin var fikk jeg levert på døren av Sentrumforeningens nye leder, solstrålen Solveig fra gardsbruket Kjelland. Hun er et funn og strutter av energi. Og magasinet var virkelig informerende, nyttig og flott! All ære for plan og gjennomføring.
Nabo Bernt og forkvinne i Sentrumsforeningen var inne og påpekte min feilaktige omgang med fakta i siste leserinnlegg. Vi ryddet opp misforståelsene i en god tone og skiltes i beste forståelse. En halvtime etter var korrigerende leserinnlegg mailet opp til DT og kopier av dette til Bernt og Kari. Men, jeg påpekte at Sentrumsforeningen hadde opptrått for passivt overfor omverdenen når det gjaldt deres avgjørende rolle i julebyen og Visefestivalen. De faktiske forhold var også ukjent for Arnt Olav Klippenberg! Han trodde, som jeg, at Sentrumsforeningen ikke var så aktivt involvert som nå viser seg å være fakta
At jeg har hatt "et horn i siden" til Sentrumsforeningen, kommer seg av foreningens feige opptreden i religionskrigen ved navn Vinmonopol i Egersund. Men nå er dette historie og 100% ute av mitt indre system. Så får heller andre ruge på sin personlige religion, "den lokale andre verdenskrig".
Selvfølgelig ønsker jeg at handelen i Egersund sentrum skal overleve framtiden. Men når nå hverken private handelsforetak eller offentlige instanser ser syn på å flytte inn i det tidligere postkontor grunnet kostnadene, så er dette alvorlig. Det mest sentrale lokale i Egersund Sentrum tomt og øde! Hvilket signal sender det til omverdenen?
 Jeg ser nå krystallklart at Sentrumsforeningen iallefall har klart sterkt å forsinke utviklingen mot tomme butikklokaler slik vi ser det i Flekkefjord, Farsund, Bryne and you name it.
På Hauen Kro i går hadde jeg en tankevekkende samtale med en ung dame (rundt 18) Jeg spurte henne hvor i Egersund hun kjøpte sine klesplagg. "Ingen steder, enten reiser jeg nordover eller så handler jeg mer og mer på nett. Jeg går knapt i butikker lenger. Og det samme gjelder mine venninner"!
Jeg skal ikke opptre som noen allvitende verdensmester, men hadde jeg ikke fått kniven på strupen for noen år siden, hadde jeg ikke drevet butikk i dag. Her måtte tenkes helt nytt. Vanetenking i detaljhandel kan nemlig være en livfarlig uvane.
Når det gjelder markedsføring måtte det tenkes helt nytt for mitt vedkommende. Jeg har inngått en "allianse" med Egersund  Chocoladefabrik. De sender opp folk til meg , og jeg anbefaler alle tilreisende å oppleve unik sjokoladeproduksjon. Den ene severdighet bestyrker den andre. Senest i dag var der inne et ektepar fra Oslo som Hedda på Chocoladefabrikken hadde sendt opp. De fikk fullt show og oppmerksomhet. At mannen forelsket seg i en Kakaduskjorte som fruen ga ham som presang, er underordnet. Det som betyr noe er at de forteller alle sine venner og bekjente hva de kan oppleve i Egersund Sentrum. Etterpå sendte jeg dem opp til Veli....