tirsdag 14. april 2015

Oppvarming og avreise til Boston

Analyse-konklusjon-handling. Det gjelder oss alle på så mange områder  hvis vi skal få noe ut av livet. Man må sparke seg selv i baken av og til for å komme seg ut av den sløvende og behagelige komfortsonen.
Og dette har iallefall vært min oppskrift for å komme meg rundt om i verden. Jeg reiser aldri som turist, og vi er tre som alltid alltid meget forenet sammen. Og det er sjelen, hjernen og legemet.
Forberedelsen til reisen er også særdeles viktig. Og der har jeg en drill som jeg ikke kan være uten. Jeg mistet i sin tid visakortet på åpen gate i Pennsylvania, og det sjokket av glede da jeg fant kortet omsider, etter å ha gått ruten tilbake mange hundre meter, glemmer jeg aldri i all evighet. Heller ikke glemmer jeg da jeg på en utspekulert måte ble robbet på åpen gate i Buenos Aires. De tømte på sekunder lommene for dollar, men visakortet hadde jeg i samme brystlommen (uten glidelås) sammen med mange kart. Dette reddet situasjonen. Aldri mer brystlommer uten glidelås for mitt vedkommende. En bekjent fra Stavanger (ca 80) opplevde i syden å få sitt masterkort fjernet fra åpen (!) baklomme og tømt for hans maksbeløp (kr. 100000) før hans datter rakk å sperre kortet. Så derfor- du kan ikke være forsiktig nok!!
Så derfor kan jeg ikke reise utenlands i dag uten å ha med meg to spesialskjorter fra Kakadu. De har nemlig doble lommer på hver side av brystet. De innerste lommer er sikret med glidelås. Og i venstre glidelåslomme har jeg passet og Masterkortet. Og i høyre har jeg visakortet og reiseforsikringskortet sammen med kopi av pass og telefonnumeret til banken. I de ytre lommer har jeg briller, solbriller, blyanter og kart. Bankeksperter er nemlig overgitt over at noen tar sjansen på å ha alle sine debet- og kredittkort i samme lomme! Husk at dette er særdeles risikabelt!
Så en skjorte med lommesystem som beskrevet er iallefall for meg helt avgjørende, både for min sikkerhet og nervesystem. Finner du en skjorte med slike lommer, så kjøp den (uansett fabrikat). I tillegg har jeg fått sydd en innvendig sikkerhetslomme m/glidelås i min dongeri-reisebukse. (anbefales!).  Og der har jeg ,bortsett fra vekslepenger, alle min lokale valuta.Jeg vil også anbefale reisebukse med utvendige lommer sikret med glidelåser. En av mine bekjente ble reddet fra robberi på åpen gate (i Buenos Aires!!) ved at tjuven ikke fikk opp glidelåsen fort nok. Min bekjente merket rykkingen i glidelåsen og fikk forhindre katastrofen! For i den lommen lå alle hans debet-og kredittkort! Vel, det var bare noen nyttige tips når det gjelder avgjørende forholdsregler for å hindre at reisen blir en katastrofe.
Og et annet tips. Reis lett! Alle som reiser mye har samme råd. Ta bare med maks halvparten av plaggene du tror du trenger. Og selv halvparten er også for mye!
Så søndag 29.3. kl 0400 om morgenen var jeg klar for avreise til Boston. Jeg spaserte til jernbanen med min reise(pølse)bag og liten ryggsekk og tok første tog til Stavanger. Jeg skulle nemlig ha goood tid til laaang frokost på hotell Atlantic. Hvis du skal få mye for pengene når det gjelder mat på restaurant, er det ingenting som slår en frokost på et seriøst hotell. Ikke så langt over hundrelappen for dennnn frokosten. Jeg satt i tre  timer og la ernæringsgrunnlaget for resten av den lange reisedagen. Så bar det til Sola med flybussen (stopper ved Atlantic) , og hele reisen så langt (med kanonfrokost) kostet rundt kr. 300,-.
Så var det å takle den nye automatene hvor passet skal legges inn( jeg måtte ha hjelp), gjennom sikkerhetskonrollen og god tid til å lese aviser. Meget praktisk er det at du kan ta ut dollar i "utenlandsavdelingen" på Sola fra automat. De 600 dollar ble plassert i buksens sikkerhetslomme. Og så var vi klare for Sola-Paris- Boston. Det skulle bli "ei forvedå reis" som betyr minnerik tur.