torsdag 23. april 2015

Bostons Freedom Trail og Irlands tragedie

Boston var den første by i USA og ble grunnlagt av puritanerne i 1630. Det var også i 1770 årene at Boston var åstedet for frigjøringen fra England og grunnleggelsen av dagens mektige USA. Derfor finnes også en strekning som alle som besøker Boston bare må spasere seg gjennom. (Hvis de har tid). Og det er Boston Freedom Trail. Min kjære datter Isa "beordret" meg til det. Hun hadde ikke selv tid da hun i fjor var på selveste Harvard University for et ekspresskurs i internasjonal forhandlingsteknikk. Takket være sitt lyse hode og målrettet innsats sitter hun som jurist i den faste staben hos Statsnett ,og får i embeds medfør reise verden rundt med stadig mer interessante og utfordrende oppgaver.
Jeg tok henne på ordet. Jeg skal ikke gå for mye i detaljer, ettersom det er bare for de ekstra interesserte å google Bostons Freedoms Trail. På et hvert bykart er ruten tegnet inn. I tillegg anbefales å kjøpe The Complete Guide to Bostons Freedoms Trail. Da kan du leve deg inn i historien mens du vandrer. Imidlertid farer denne guiden med harelabb over det mest hjerteskjærende monument under hele turen.Og det er Boston Irish Famine Memorial på et hjørne av Washington Street. Jeg skal overfor mine facebook-venner komme med noen ekstra opplysninger.
Irland var i 1840 en koloni under England, og den til de grader fattige befolkningen ble utnyttet på det aller groveste av engelskmennene med kirken (!) , kongemakt og militæret i spissen. Satan (forkledd som Gud) organiserte det hele. Irlands armods befolkning var helt avhengige av poteten som nesten eneste næringskilde. Ikke hadde de fiskerflåte, og kjøttet ble eksportert av engelskmennene (som eide jorden). Så kom potetpesten og utryddet potetene over hele Irland. I løpet av 5 korte år døde en million (!) av sult, hundretusener emigrerte til USA hvor de havnet aller,aller nederst på den sosiale rangstien i levde i ghettoer og slum. Og mens sultedøden eksploderte, eksporterte Satan (Engelskmennene) kjøtt fra Irland i store kvanta. Men Satan viste sitt sanne nakne ansikt på sitt mest sataniske da en halv million irlendere under sultkatastrofen ble kastet ut av sine hjem!! Du snakker om å bli behandlet verre enn hunder! Det var Satans disipler (den engelske overklassen) som eide gårdene. Og Satan tjente ikke penger på leilendinger, men derimot på kjøttproduksjon! Jeg satt lenge på en benk i memorialen for å prøve å fordøye en brøkdel av denne katastrofen. Det var helt umulig. Nok om det.
Jeg vandret hele ruten helt til endestasjonen og tilbake til utgangspunktet. Rundt regnet 10 kilometer. Egersund-Krossmoen. "Endestasjonen" var Bunker Hill. Og der er en obelisk (klar inspirert av Egypts eldgamle arkitektur) som er rundt 70 meter høy. Der er ingen heis, men derimot en trang trapp til topps med 294 trinn! Det gikk forholdsvis radig til topps med mitt opererte hjerte fra i fjor. Jeg ville ha peset skikkelig med det "gamle hjerte med løs klaff". Belønningen var en utsikt så eventyrlig at den kan ikke forklares. Og da ser du at vår idylliske Egersund  jo bare en en "liten søvnig landsby" i sammenlikning.  For å illustrere forholdet Boston-Egersund kan du tenke "gamle" Helleland sentrum med sine seks hus som kontrast til det moderne Egersund m/"forsteder". Så har du målestokken.
I tillegg til Trailen denne dag, vandret jeg så mye rundt omkring i metropolen denne dag at jeg faktisk hadde gangsperr dagen etter! En førstegangsopplevelse! Jeg trøster meg med at det ikke er min unge alder, men det ensartede underlag som var årsaken! I utmarka får du brukt alle musklene, og er faktisk mye mer befordrende for legeme og sjel enn treningssenterne Og så slipper du all musikk og svettlukt rundt deg!!