lørdag 25. april 2015

Ytringer på nettet kan ruinere et menneskeliv

I en av Norges mest seriøse aviser (DN) leste jeg nettopp en artikkel om hvilken total sosial katastrofe som kan inntreffe, for selv oppegående personer som er ubetenksom på nettet.
Historien handler om en ung, vellykket dame med lysende framtidsutsikter i et anerkjent internasjonalt PR-firma. Hun var på jobbreise fra New York til Cape Town. I transithallen i London slo hun ihjel ventetiden med å twitre små morsomheter til sine (ikke mer enn) 170 følgere. Men i ubetenksomhet twitret hun disse tolv (og for henne totalt livsødeleggende) ord.
"Going to Africa. Hope I don't get AIDS. Just kidding. I'm white!"
  (Reiser til Afrika. Håper jeg ikke får AIDS. Jeg er hvit!)
Dette var ikke det minste vondt ment. Tvertimot skulle det være humoristisk og selvironisk.
Men sannelig gjorde den ubetenksomme dame regning uten vert!
Men med lynets fart ble twitringen spredt til millioner, og da hun landet i Cape Town fikk hun sitt livs sjokk. Hun forsto at hun hadde gjordt sin livs tabbe og slettet sin twitter. Men da var det alt for sent. Hun fikk i retur denne Twitring : "Sorry- your tweet lives on forever". ( Beklager, din twitring lever på nettet til evig tid). Alle mine facebookvenner (og DERES venner) bør lære denne siste setning utenat.
Jeg siterer fra artikkelen" De ansatte på hotellet truet med streik hvis hun skulle bo der. Slektningene raste over hvordan hun hadde brakt skam over familien. Ingen i Cape Town kunne garantere for hennes sikkerhet. Hun dro tilbake til New York, livredd, arbeidsløs og helt knust."
Det ble umulig for henne siden å søke jobber. Ingen vil jo ha en "offentlig ærklært rasist" i staben. Hele hennes idenditet var smadret , ettersom alle fra nå av oppfattet henne som en helt annen person enn den blide humørfyllte hun vitterlig var før det sosiale jordskjelvet.
Mine facebookvenner må forstå at nettet nå er blitt den nye gapestokken. Alle googler alle hele tiden. Da jeg i sin tid bestilte rom på mitt sedvanlige rom på Sømandshjemmet i Hvide Sande, hadde de nye eiere googlet meg grundig for å finne ut om det var noe suspekt med meg!
Jeg vil sitere slutten av artikkelen:" Rettssystemet i Vesten har mange problemer, men i det minste finnes det regler. Den anklagede har grunnleggende rettigheter. I retten har du mulighet til å forsvare deg. Blir du anklaget for noe på internett, har du ingen rettigheter. Og konsekvensene er verre. Det går verden rundt. OG DET VARER EVIG!!!!!
Jeg vil gjøre en sammelikning med det gamle bygdedyrets primitive gapestokk. Får en dame rykte på seg at hun er en "hore" som ikke gjør "et ærlig dagsverk", men tvertimot ligger til middag og har tallrike elskere, så blir det "den offentlige sannhet". Den reelles sannhet var jo at damen var dydig (jomfru) og hadde stor arbeidsmoral og sto opp grytidlig hver morgen. Men det hjelper ikke det minste. Bygdedyret, og ikke minst det enorme nye verdensomspennende bygdedyret ved navn internett, tror det som passer det.
Løgnen farer jordkloden rundt før sannheten har fått på seg skoene.

Ha en strålende helg! Og- pass nøye på hva du poster på de sosiale medier.