lørdag 18. april 2015

Prudential- Bostons eventyrlige shoppingsenter.

Det eneste en spissmus har til felles med en blåhval, er ordet pattedyr. Det eneste gørrkjedelige norske kjøpesentere har til felles med Prudential i Boston, er navnet shoppingsentere. Når det gjelder det øvrige, kunne de befunnet seg på forskjellige kloder.
Prudential ligger midt i Boston. Det er to shoppingsentere på hver sin side av Huntington Avenue, og disse er forbundet med en gangbro. Den klart største avdelingen rommer bl.a. Sheraton Hotel, et enormt kongressenter, en utrolig bokhandel og ikke minst Prudential Center  midt i komplekset som er en 60 etasjers høy bygning. Derfra tar du heisen helt til toppetasjen. Denne er innrettet som en gangsti rundt heiskomplekset. Herfra ser du hele Boston fra Nord, Øst, Vest og Sør. Da jeg som en kongeørn skuet over dimensjonene av denne metropolen, fortonet selv Oslo seg som en landsby. Du tror det altså ikke før du ser det! Ord kan ikke forklare opplevelsen.
I en av de mange rommelige innendørs avenyer var det plantet trær på rekker og med mange hvilebenker.  Svære vinduer ga utsyn til en solbelyst park i midten av komplekset. I en annen del var det innredet et svært sirkelrundt torg med fossefall! Begynner mine facebookvenner å ane hva dette dreier seg om.
Jeg fikk et forhold til Prudential fra første stund. Det var nemlig en del av min daglige rytme. Opp tidlig, 4 kvartaler ned Huntington Avenue, så over gangbroen, nedover første indre aveny til min indiske avisselger som åpnet rett før 0700. Deretter kjøp av fire aviser og direkte til lang frokost på Thorton Restaurant &Cafe. Så var jeg klar for dagens arbeidsøkt. Og det betydde inn i så mange butikker som mulig.
Etter kilometer etter kilometer med vandring, avsluttes arbeidsdagen på California Pizza Kitchen i Prudentials hovedfløy. Derfra hadde jeg full oversikt over folkelivet på Huntington Avenue og fikk samtidig nærkontakt med det sosiale trøkket i pizzarestauranten. For der var det trøkk! Den blide og serviceinnstilte stab holdt et tempo som du sjelden ser i Norge. Jeg brukte samme oppskrift her som på Thorntons Cafe. Komme hver dag og gi skikkelig tips. Jeg fikk da selvfølgelig hver eneste gang mitt favoritt vindusbord. Det må også nevnes at det var mange andre interessante spisesteder i Prudential.
Den butikken jeg imidlertid aldri kommer til å glemme, var bokhandelen Barnes & Noble. Jeg har aldri i mitt liv vært inne i en bokhandel i nærheten av disse dimensjonene. Det skal visstnok være en av de største i USA. Du snakker om en kulturell oase. Servicen var topp. Det var også en egen cafe inne i dette særegne kulturelle "land". Fenomenal kombinasjon. Total stressfritt!
Prudential markedsføres som selve reisedestinasjonen når det gjelder shoppingsentere i New England. New England består som kjent av statene Maine, Vermont, Massachusetts, New Hampshire, Connecticut og Rhode Island. Det har Boston full dekning for. Jeg tror ikke noe liknende finnes i hele USA. Jeg har ikke funnet det hverken i Seattle, San Francisco eller New York.
Jeg kan ikke annet enn å smile overbærende når i ramme alvor Kvadrat nevnes som et ruristmål i Rogaland. Å sammenlikne Kvadrat med Prudential blir (for meg) som å sammenlikne gudstjenesten i et fordumt firkantet pietistisk bedehus med det voldsomme showet under langfredags nattegudstjeneste i den enorme Peterskirken i Roma. 
Tenke seg til at en som meg, som avskyr shoppingsentere som pesten, kunne tenke seg å besøke Prudential regelmessig hvis jeg hadde bodd i Boston. Det vil du forstå hvis du noen gang opplever Prudential.