torsdag 16. april 2015

Iphonen (ikke Jesus!) er veien, sannheten og livet.

Blandt Boston særdeles mange kvaliteter er metropolens eventyrlige Museum Of  Fine Arts. Du trenger på ingen måte være det fjerneste i nærheten av kultursnobb for å finne opplevelser der inne som beriker resten av ditt liv. De to dagene(under mitt opphold) det var surt regnvær i Boston, tilbragte jeg her inne. Jeg kunne vært der hele tiden under mitt opphold i en denne energiske, inspirerende og trygge millionby.
Opplevelsene er lagret i mitt indre for alltid, men det er spesielt en setting som var ekstra historisk-magisk for oss som har bakgrunn i den kristne kulturkrets. Og det var en vegg fra et kapell rundt 400 år etter Kristus. Veggen var demontert og nennsomt bygget opp igjen. Hovedmaleriet var et bilde av Frelseren. Under ham sto på arameisk (Jesu eget språk): Jeg er Veien, Sannheten og Livet. Ingen kommer til Faderen uten gjennom meg.
Denne opplevelse satte i gang veldig vibrerende reaksjoner i mitt indre. Dette var et fysisk/åndelig minne fra en tid da Jesus dominerte følelsesapparatet i en befolkning som var analfabeter. De hadde ikke det skrevne ord som en mellomstasjon mellom seg og frelseren, men direkte kontakt gjennom følelsesapparatet. Og det hadde så avgjordt en enorm betydning i deres slitsomme og fattige liv, at de fullt ut trodde på en frelser som krystallklart uttalte at "mitt rike er ikke av denne verden." De skulle få belønning i det hinsidige liv i det himmelske paradis. Det ga dem håp og mot til å holde ut den knallharde eksistensen på Moder Jord.

Jesus er nå bare et taleord i det moderne samfunn. Jesus har for lengst gått ut på dato når det gjelder å ha noensomhelst praktisk og følelsesmessig betydning i hverdagen. Den nye frelser er Iphonen. Den har til de grader blitt veien, sannheten og livet for hele jordens moderne befolkning. Ingen av verdensreligionene Kristendom, Islam, Jødedom, Buddisme m.fl. har vært i nærheten å bli tilbedt av alle.
Jeg så det samme på gatene i Boston som jeg ser det i Egersund. Mesteparten av fotgjengerne går med nesen dypt begravet i Iphonen. Avhengighet av åndelig narkotika (religion) og fysisk narkotika (heroin og annet "stoff") er småtterier mot avhengigheten av Iphonen. Hele din sjel har du flyttet over i denne dingsen, og mister du den, er du for øyeblikket fullstendig "lost".
Bostonturen var for meg først og fremst forretningsreise, ettersom jeg skulle innom alt det jeg kunne finne av fagbutikker langs Boylston og Newbury street, pluss hele Downtown. Den fagbutikk som skilte seg klart ut av de maaange, maaange, var Apples Flagship Store på Boylston. Å sammenligne dette Science Fiction opplegg med vanlige moderne butikker (selv i Boston!), var som å sammenlikne et en gammeldags landsens krambu med et romskip. Du tror det ikke før du ser det! Du får totalt hakeslepp!! Og fra det øyeblikk ser du aldri mer på "vanlige" butikker med samme øyne. De har noe museumsaktig over seg i forhold til Apples erobring av framtiden. Bare tenk på forskjellen mellom en gammeldags sveivetelefon og Apples Iphone! Da er du i nærheten av noe som illustrer forskjellen mellom Apples Flagshipstores og vanlige butikker verden over.
Nå skal jeg vokte meg vel for å "henge ut" noen som helst som har "Jesus viktig i sitt liv" i 2015. Det positive ser jeg i det at det kan bringe mennesker sosialt sammen. Akkurat som troen på Liverpool virker mot ensomhet. Men- hvis selv de mest Jesusfrelste av dagens ungdom fikk dette brutale valg. "Enten må du velge bort Iphonen fullstendig, eller du må velge bort Jesus fullstendig. Velg  den du aldeles ikke kan unnvære." Jeg tror vi alle vet svaret...... Du kan nemlig ikke tjene to herrer samtidig!!!!