fredag 24. april 2015

Varehandelens brutale og totale revolusjon

Jeg har på nettet og i lokalavisen "fyrt" opp Egersund Sentrumsforening. Jeg ønsker foreningen lykke til i framtiden. Men jeg er sjeleglad for at jeg er i en posisjon som gjør at jeg i de nærmeste årene kan eksperimentere med "framtidens butikktype", som er eneste type som vil overleve ved siden av nettbutikk, kjedebutikker i shoppingsentra og store kjeder utenom shoppingsentra (Eks. Ikea, Europris, Biltema o.l.).  Den brutale sannhet er at verden har mangedobbelt av butikker og varer som ingen person har det minste behov for. Det har kommet noe desperat over hele markedsføringen. Vanlige kjedelige butikker uten historie og underholdning er jo ( for meg ekstremt subjektivt) bare en finere form for søppelplass mellom  fabrikken og søppeldynga. Og så alt det rasket som henger på stativene utenfor sentrumsbutikkene over det ganske land, Norge som i Danmark osv. Jeg blir helt matt.
Det er med største bedrøvelse at jeg har studert stativforsøplingen utenfor butikkene i Danmarks eldste byer med ærverdige bygninger som Ribe og Tønder. Og ikke bare der!
Nå skulle man tro at hvis du får etablert deg i et shoppinsenter, så har du skutt gullfuglen. Tro om igjen!
Fedrelandsvennen hadde i sitt siste helgemagasin (god helg) en reportasje fra Sørlandssenteret som (med rette) markedsfører seg som Skandinavias største handlesenter (i flatemål!) Det rapporteres om mange tomme lokaler. Jeg siterer:" Rundt en tredel av butikkene er forlatt og tildekket. (Gamle delen)."
Og så vandrer journalisten til den nye delen av senteret. " Hos McDonald's er det ikke en eneste gjest å se ved tretiden en mandag". " Vi kikker opp i etasjen over, og ser noen gigantiske plakater som roper at "alt skal ut" med 70% avslag." " Tre ganger samme uke besøker vi kjøpesenteret,for å danne oss et representativt bilde. Stort sett var det langt mellom folk og stille. Bare på fredagen var det såpass med kunder at det ikke virket påfallende tomt." Resten av reportasjen tegner samme bilde.
Når vi nå vet at det er butikker nok bare på Sørlandssenteret til å betjene en million mennesker i en landsdel med bare 300000 mennesker, så er det et enkelt regnestykke at Kong Konkurs lurer over det hele, for ikke å snakke om butikkene i Kristiansand sentrum!!
Det teknologiske jordskjelvet som avisbransjen nå har vært igjennom, med oppsigelser og mange fortvilte yrkesskjebner, den kommer ogå til varehandelen etterhvert. Med stadig mer bomstasjoner, og snart kr. 50,- pr. time å parkere, har de fleste gamle bytsentra handelsmessig kommet i dødens posisjon. Og derfor er det helt avjørende for Sentrumsforeningens framtid i Egersund at den kjemper med nebb og klør for at kortidsparkering  (to timer) skal være gratis som en av de få steder i Norge. Avgjørende!!!!
For min egen del har jeg en "bibel" som består av masse avisutklipp når det gjelder varehandelens framtid generelt . "Shoppingopplevelsen skal være et eventyr. Det er opplevelsen i butikken som er luksusen.
Men alle reglene rundt butikkutvikling , og hvordan mennesker shopper fysisk er så FASTGRODD at ingen tør å utvikle den". Dette har jeg selv erfart i alle de butikker jeg har vært innom i storbyer på alle fem kontinenter. Strukturen er den samme overalt, og like gørrkjedelig.
Jeg skal avslutte med mitt favorittsitat: "Den situasjonsbestemte forbrukeren gjør det viktigere enn noensinne å ha et butikklokale som iscenesetter den riktige historien (...), og medarbeiderne blir skuespillere som inngår i historieformidlingen."  Skulle tro at forfatteren hadde vært på besøk hos en sykkelreparatør i Egersund, som har vært gal fra dag en, og forblir gal til sin aller siste dag på Moder Jord....