fredag 23. oktober 2015

Egersund Sentrumsforening med interessant nytenking.

Hvis butikkene i de gamle bysentrum skal ha noen framtid, må det total nytenking til. Kulturnatten som går av stabelen i Egersund i kveld, fredag 23. oktober, er et lysende ekspempel i så måte. Dette er et samarbeid mellom Egersund Sentrumsforening og Kulturkontoret.
Jeg har i årevis hevdet at de vanlige butikker verden over (ikke rene fagbutikker som optikere o.l) må tilføre de besøkende en annen dimensjon enn bare en lite minneverdig utveksling av penger/produkter. Det blir jo så alt for flatt.
At butikker som Mocca, Endre, Laila, Eger Optikk, Tengesdal Sport, Dressmagasinet, Sisu, Min Butikk, Egersund Chocoladefabrik & Co. Roxman, Zavanna m.fl. skal ha minikonserter i butikklokalene denne kveld, viser at det tenkes radikalt nytt fra Sentrumsforeningen.
Verden flommer nemlig over av produkter ingen trenger, men ekte medmenneskelige opplevelser i de moderne salgsmaskinene er nemlig blitt fullstendig mangelvare. Den sterile innredning er til å grine av. Det knyttes ikke noen medmenneskelige opplevelser, som huskes i årevis, til varekjøpet. Det gir ingen mening i det hele tatt.
Å gå inn til sympatiske Berit i bokhandelen (ikke kombinert leketøysbutikk!) i Gågaten og kjøpe en bok tilknyttet den lokale region, gir mening. Å gå inn til Hedda i Egersund Chocoladefabrik & Co. gir en magisk totalopplevelse som ikke kan kopieres noe sted. Det er dette det dreier seg om. Ha noe egenartet og helt spesielt.
For min egen part har jeg aldri vært det minste i tvil om oppskriften, hva enten jeg skulle drevet  et bordell eller bedehus, or whatever. (For å si det på Bjerkreimsdialekt).
Oppskriften er like fjellstø som Dovrefjell.
1. Urokkelig seriøsitet.
2. Krystallklar kommunikasjon.
3. Menneskelig miljø i verdensklasse.
4.Saftig underholdning.
MEN-  I  DEN  ABSOLUTTE  REKKEFØLGE!!!!

Nr. 4 kan om nødvendig kuttes ut hvis de tre første momenter er på plass. Å prøve seg som underholdningsartist, hvis ikke du er født til det, anbefales absolutt ikke i salgssammenheng. Det kan ødelegge for de tre første og ødelegge , ikke bare salget, men også framtidige besøk. Da er det bedre å  leie inn proffer eller talentfulle amatører.
Jeg ønsker Sentrumsforeningen all hell og lykke med dagens satsing. Det eneste jeg uroer meg over er all den andre underholdningen det er på fredag. Skavland, Nytt på Nytt osv. Konkurransen om folks oppmerksomhet er hard.
Men like sikkert er det at den som ikke tør feile, kommer ingensteds. Da visner man bort, enten det er som menneske eller butikk.
For min egen del stenger jeg som vanlig ca. 1500. Men selv om jeg ikke følger Sentrumsforeningens åpningstider, er jeg ingen snylter. Da energiske Solveig fra Sentrumsforeningen spurte om jeg ville bidra med kr. 3000,- til forbedret julebelysing, var svaret kontant JA! Samme med blomster i sommer. Å, jada!