lørdag 3. oktober 2015

Når lyden blir borte fra det nyeste fjernsyn.

Da jeg i sin tid fikk ny parabol, koblet jeg til mitt 32 " "gravide" Panasonic (rundt 12 år siden) til to høytalere plassert passe langt fra hverandre i min TV- avis og tenkestue. (Ekstremt koselige 10-12 kvadratmeter). Forsterkeren fra Tecnics ga kanon stereolyd som du ikke kan få fra høytalerne i TVen.

Så ble var tiden inne i 2009 å kjøpe 32" Pioneer flatskjerm. (Den trodde jeg jeg skulle ha de neste 20 årene). Forsterkeren ga fortsatt storartet lydopplevelse.
Men i september 2014 ble forsterkeren "syk" og regulerte lyden "i hytt og pine".

Så var det opp til aldeles uerstattelige Jan Erik Vatnamot hos Elkjøp. Han kom tidlig på kvelden og installerte en hypermoderne Yamaha forsterker som var noe mer "nervøs" enn den gamle. For å få lyd på fjernsynet  over høytalerne måtte jeg bruke Yamahas fjernkontroll for å finne det riktige utgangs-lydspor. Jeg måtte trykke på knapp A1 (og ingen andre!) Den nye forsterker var "så fin på det" at dette ikke lot seg gjøre manuelt hvis systemet  var "kommet ut av sporet". Dette fungerte aldeles glimrende. Det var bare å trykke på av/på knappen på forsterkeren ettersom A1 allerede var "lagt inn" og kom opp automatisk.
Alle mine fire fjernsynskilder, TV, parabol, DVD og VCR(!) hadde topp stereolyd.

Siden måtte innkjøpes  en ekstra digitalboks da  NRK la ned det analoge nettet.    Det var et litt kludrete arrangement, og da boksen m/opptaksmuligher streiket var tiden inne for ny TV. Opp igjen til El-kjøp. En rykende ny 43 tommers LG (innebygget digitalboks) fanget interessens. Størrelsen passet perfekt i kroken i "tenkestuen". Handelen ble avgjordt og fenomenale Jarle Hovland installerte den ( pluss Apple TV!!!) og fikset tilsendt nytt modem til PCen i samme slengen. Men- nå måtte brukes ny kanal på forsterkeren. Optisk ledning  fra TV til forsterker sørget for en eventyrlig lydgjengivelse. Men hvor lenge var Adam i paradis?
I går var lyden borte! Jeg trykte på måfå på knottene på forsterkeren og -utrolig nok- lyden kom fram fra NRK , men ikke parabolen!  Når parabolen har vært i ulage før, har det bare vært å trekke ut kontakten og inn igjen- og problemet var løst. Jeg prøvde dette et par ganger i går. Da kom det noe lyd som etterhvert forsvant.
I morges gjorde jeg kort prosess. Trakk ut kontaktene fra både parabol og fjernsyn og inn igjen. Det gjorde susen!!  Lyd fra både NRK ,parabol, Apple og hele hurven! Sannelig er det enkleste ofte det mest effektive!!

Så før du ringer etter assistanse og lar blodtrykket stige, ut og inn med alle tilknyttede kontakter!!!

Hvis noen av mine facebookvenner har opplevd noe liknende, vennligst meld fra på facebooken nokså kortfattet. Det er ikke alltid nødvendig med lange avhandlinger som denne!