torsdag 15. oktober 2015

Gode og mindre gode opplevelser i høstens Danmark

Den andre av mine to årlige forretningsturer til Danmark var svært så opplevelsesrik. Det gikk i "hundre" ned motorveien til mitt hovedkvarter , Hotel Tønderhus, i den meget gamle by Tønder. Det heter at det sikreste tegnet på  at du er blitt gammel som menneske, er at du ser mer bakover enn forover. For meg er det sikreste tegn på at du er blitt "gammel" som sjåfør , er at du trives best i høyre fil på motorvegen. Der trivdes både Sølvpilen og sjåfør like lite som sist gang. Meget betryggende! Som jeg har blogget før, du må konstant ha øynene i alle tre speil. Alle tre!  Og spesielt venstre sidespeil!!!
Etter at jeg en av dagene var ferdig med den "forretningsmessige etterretningstjeneste" i tyske Husum, dro jeg like godt de ekstra 15 km til eventyrbyen Frederichstadt lenger sør. Jeg var blitt på det varmeste anbefalt av min hotellvert å gjøre dette. Og hjertelig takk for det! De bilder jeg har lagt ut på facebook forklarer hvorfor.

I Ribe var jeg som sedvanlig innom min kollega Hans som selger oilskin og australske hatter. Våre møter er alltid meget forretningsmessig berikende. Hans har også et originalt innredet lokale. Hvis du først er i Ribe, gå inn i den mektige kirken og betal de 20 kr. for å komme helt til topps i utsiktstårnet. Utsynet er verdt hvert eneste øre og svettedråpe. Kirken som sådan er naken og streng. Etterpå nyter du din middag i mulig Jyllands eldste vertshus, Weiss Stube, hvor det ærverdige gamle gulv er fredet.For en atmosfære! Jeg prøvde et annet spisested denne gang. Maten var grei og lokalet var uendelig mye mer trivelig enn i en McDonald kafe, men, intet spisested i Ribe kan konkurrere med Weiss Stube når det gjelder en aldeles unik totalopplevelse. I så måte ingen flere eksperimenter fra min side.
Sønderborg er en av Danmarks vakreste byer. Byen interesserte meg spesielt ettersom de har bygget inne et megasenter (Borgen) 50 meter fra muligens Danmarks lengste og bratteste gågate. Borgen er i tre etasjer, men den er så til de grader innebygget at hele dette "forretningsmonstrum" ikke arkitektonisk sjenererer omgivelsene det aller minste. Det som skiller dette "moderne shoppinghelvete" fra andre lignende ukulturelle og overflatiske salsgmaskiner, var at "hovedgaten" i mellometasjen gikk i svinger. Men folk med tendenser til klaustrofobi bør holde seg helt unna. Sistnevnte kan imidlertid trygt besøke alle butikkene langs den noe falmende gågate. Koselige og personlige butikker, men hva hjelper det mot tidsånden?
Etter også ha unnagjordt Esbjerg, Veile og mere til bar det hjemover langs den flotteste strekning i Danmark.Først transportetappen Tønder-Nymindegab. Så begynner eventyret. Hvide Sande har fortjent seilt opp som en av Danmarks store turistdestinasjoner. Denne høstsøndagen var det stinn brakke overalt i eventyrbyen. Mesteparten tyskere. Danmark har hatt  søndagsåpent lenge,  så butikker,restauranter og gater var overfyllt. Her finnes også muligens Danmarks største forhandler av Fjellreven. Selv jeg, som solgte Fjellreven i 40 år, ble helt matt av det aldeles enorme utvalg. Det ble rett og slett for mye.
Så beliggende ved Ringkøbing fjord, milelange strender, klitter og det hele kan Hvide Sande til de grader anbefales.Jeg har bodd på Sømandshjemmet flere ganger, men må vemodig konstantere at det nå er lagt ned og kafeen har blitt frisørsalong!
Er Hvide Sande en reise og opphold verdt, så er det for meg stikk motsatt med Løkken.Etter å ha opplevd trøkket i Hvide Sande, passert den langstrakte og idylliske Limfjorden, var det et sjokk å nok en gang å  føle "dødens stillhet" i dette oppreklamerte turiststed. Ingen historie, intet landskap, ingen kultur. Bare en overflod av spisesteder og gudjammerligst kjedelige butikker. Og dette skal vistnok være et av Sommer-Danmarks mest yndede turistmål! Forstå det den som kan!