mandag 26. oktober 2015

Fremtidens butikker må bli opplevelses-produsenter.

Egersund Sentrumsforening skal ha ros for juleby, visefestivaler, høstmarken og nå Kulturnatt. Sistnevnte var svært så vellykket. Nettopp fordi Egersund Sentrum den kvelden var en felles opplevelses-produsent. Dette forståelige ordet sto i en artikkel forleden i Aftenposten. Og det er helt i tråd jeg på det jeg alltid har hevdet. Vi drukner i varer ingen trenger, og hele handelsgreia blir mer og mer trist og kjedelig.
Og det er greit med happenings enkelte dager gjennom året, men det endrer ikke det faktum at de gamle bysentra tømmes for "de gammeldagse og selvstendige butikker". Fordi folk bor her ikke lenger, men i byggefeltene. De enkelte butikker som vil være med inn i framtiden må tenke på at rammen, opplevelsene og den sosiale setting er like viktig som produktene.
Det samme gjelder hotellene. DinnerShow på Grand i Egersund er et lysende eksempel i så måte. Fotballen i Bundesliga i Tyskland har også forstått at showet og folkelivet rundt kampen er like viktig som selve den fysiske fotballkampen.
Det samme gjelder Eurovisjonens Grand Prix. Det er greit nok med melodiene, men like spennende er de fantastiske lysshowene og antrekket på de opptredende. Det dreier seg om en opplevelses-produserende totalpakke.
For spesialbutikkene gjelder at de blir så opplevelsesrike at de blir et reisemål i seg selv. Klarer du å oppnå at de besøkende fotograferer hverandre inne i "severdigheten" og legger bildene ut på sosiale medier, har du kommet langt.
Det har Hedda og Geir klart med Egersund Chocoladefabrik & Co. Og for de besøkende må det være en eksotisk opplevelse å vite at akkurat den søte lekkerbisken då nyter, kan ikke kjøpes noe annet sted i verden! Da har de besøkende noe å fortelle i selskapslivet.
Hvis jeg hadde vært ung i dag, skulle ha startet på skratsj og med 1 milliard i startkapital i ryggen (rik og idealistisk "onkel"), skulle jeg fått opp og stå et hotell som skulle bli et av klodens mest legendariske på kort tid.
Butikkekspert Natalie Rozborski sier" Uansett hvilke grupper man søker å nå, bør man være annerledes, innovativ og ha en historie å fortelle.
Om destinasjonsbutikker (reisemål i seg selv) sier eksperter at de er en annerledes utfordring. Og at for å lykkes med en destinasjonsbutikk må du kunne tilby noe mer enn pris og et produkt.
Og det er nettopp her dilemmaet for den fysiske delen av den moderne varehandelen oppstår. Shoppingsenterne er kun giret på konsum og dominert av kjedebutikkene. Ingen historier å fortelle, ingen minnerike opplevelser å ta med seg videre, bare produkter og priser. Og idealistene som vil drive "annerledes og spennede butikker" har store vanskeligheter å overvinne. Ikke bare er husleiene skyhøye, men tilgjengeligheten til spennene produkter er også meget begrenset. Kjedene har sikret seg godbitene.

Da kan løsningen være at du får produsentene til å skreddersy produkter for akkurat din butikk. Produkter som kun finnes hos deg, worldwide. For det er også noe som heter internett... Og dette nettet er åpent for "kundebesøk" hvert eneste sekund, hele året gjennom. Så det er også en stadig større utfordring. Men, nettet forteller ingen historier. Og så man aldri glemme de gode historiene som kommer til liv i møtet mellom mennesker.  (Stressede konsumenter har ikke tid til å fortelle og høre på historier.)