tirsdag 13. september 2016

Eventyrlig 898 kilometers søndagstur.

Avgang Egersund 0300. Oppdraget var todelt. Hente 3  steinmalerier på Dyrskuen på Seljord og prøve å få kjøpt en enestående kubbestol på Tuddal Høyfjellshotell under Gaustadtoppen.
Det ble moderat fart til Seljord over Sulesskard. Regn og dårlig sikt. Sauer i veien i mørket.
Frokosten på Seljord Hotell kan anbefales. Benytt "den gamle stue" med en aldeles enestående atmosfære. Det mangedobler opplevelsen.
Solen tittet fram, og det ville bli en aldeles strålende dag. Jeg hentet mine tre steinmalerier etter å ha surfet i folkehavet (80000 på tre dager) på Dyrskuen et par timer. Så strakeste veien til Tuddal Høyfjellshotell. Er Dalen Hotell eventyrhotellet så er eventyr bare fornavnet når det gjelder dette aldeles,aldeles magiske hotell. Unn deg opplevelsen en gang i livet hvis du er i nærheten. Desverre var kubbestolen ikke til salgs, selv ikke om jeg hadde bydd 40000. Verten var fullstendig klar over at skikkelige kubbestoler ikke er å få fatt i lenger. De hadde en miniatyrutgave på Dyrskuen (rosemalt og 30 cm høy) til kr.12000. Der var et par stykker til i standardstørrelse, umalt, til rundt 15000,-.Neste stopp var Gaustadblikk Høyfjellshotell for en rast med suppe og brød. Strekningen mellom disse to hoteller denne strålende høstdag med høstfarver og meeeektig høyfjellsterreng er en opplevele for år framover. Og på Gaustadblikk fant jeg en unik kubbestol som jeg skal legge ut foto av på facebook.

Det ble langsom plankekjøring Rjukan-Rauland- ÅmoDalen i fortsatt eventyrlig høstvær. De veldige dimensjonene på landskapet rundt Møsvatnet viser egentlig hvor trangt det er i Dalane.
Og så- turens store, store overraskelse. Istedfor å kjøre den trøtte strekning langs Nisser, tok jeg av ved Vråliosen og kjørte langs Fyrisvatet til Tjønnefoss. Jeg hadde kjørt strekningen for rundt 20 år siden og hadde fullstendig glemt den voldsomme opplevelsen. Flott strak vei med lite trafikk og en utsikt fra veien i høyden over mektige Fyrisvatnet (dobbelt så lang og bredt som Ørsdalsvatnet) som bokstavelig kan ta pusten fra noen hver. Plott inn denne strekningen i din planlagte bilturbok øyeblikkelig! Et av innlandet i Sør-Norge mektigste natursyn!
 Den siste strekningen mot Tjønnefoss har du følelsen av ødemark bare noen kilometer fra sterkt trafikerte fylkesvei 41. Kjør 355!  Så strake veien til Birkeland og 402 til Lillesand.
Jeg har fått et sterkt forhold til Lillesand sentrum med originale sentrumsbutikker , koselig og originalt hotell. (Spist mange fremragende middager der). Etterhvert har jeg fått mer og mer sans for Beddingen restaurant med havutsikt(!). Joviale og serviceinnstillt Svein Arne Bjelland var på vakt og serverte en aldeles gedigen fiskesuppe. Vi hadde en lang og god snakk (som danskene sier). En totalopplevelse som ble avrundet med skumringstimen mens håpets grønnfarve blinket fra Saltholmen Fyr. Hav og høyfjell, Telemark og Sørlandet. Alt  dette kan du faktisk oppleve på en dag hvis du er oppe grytidlig, hjem en time etter midnatt og uten å råkjøre. Jeg kjørte gjennom to laserkontroller. No problems.