torsdag 16. februar 2017

Bomstasjoner det endelige dødsstøtet for Egersund

En person fra Grimstad var innom i dag og var imponert over standarden på butikkene i gågatene i Egersund. Det lå ikke noen "dødsskygge" over gågaten her, i motsetning til mange andre bysentra- på tross av at det nå i lavsesongen var nokså dødt mellom butikkene. Som i Stavanger, Haugesund, Sandnes osv.osv.
Jeg er ingen fanatisk motstander av bomstasjoner. Men det må være en viss mening med dem. Motorveien Kristiansand-Grimstad er et lysende eksempel. For ikke å snakke om Listerpakken med flotte veier til Farsund og en helt annen E39 på begge sider av Fedafjorden.
Stikk motsatt var den, for få år tilbake, planlagte Dalanepakken et så avsindig makkverk av uansvarlige politikere, at de samme politikere skulle fått rettskraftig forbud mot å ha politisk verv for resten av sitt liv. Og jeg snakker ikke bare om Dalanes politikere, det gjelder også fylkespolitikerne.
Jeg gjorde mitt livs innsats i leserbrev i DT for å stoppe galskapen, og dokumenterte gang etter gang seriøst grunnlaget for mine meninger.
At AP ledet av Knut Pettersen snudde og la saken død, er for meg et av de mest lysende eksempler i Dalanepolitikkens historie på ansvarlig politikk som en sjelden gang så ting i sammenheng. Og Dalane-politikkens historie er langt fra ærerik! Det skal gudene vite.
At  en AP-ordfører- av alle (!)-nå åpner for utredning av  samme bom-galematias som tidligere, er (for meg subjektivt) et trist eksempel på at Venstre ikke har patent på "politisk vingling".
For hvis nåværende ordfører skal ha en blåkopi av den tidligere planlagte Dalanepakken, så er det dødstøtet for Egersund. Ingen har da råd til å bo innen bomringen og være bileier. Det utvidete bysentrums befolkning ville sittet i en rottefelle. Du skulle betale både for å passere bom på vei til jobb, og du skulle betale på vei hjem fra jobb. Og i tillegg betale for alle passeringene av bom når du skulle kjøre deg selv eller  ungene til diverse aktiviteter. Eller av besteforeldre utenbys, på minstepensjon, som ikke lenger hadde råd til å besøke familien grunnet skyhøye bomsatser.
AP under Knut Pettersen så nemlig en meget viktig sammenheng. Og det er at Eigersund har kun 3 % av Rogalands befolkning. Og med så liten befolkning måtte bomsatsene her være blandt landets høyeste, for at det skulle bli penger til overs til fysisk veibygging. Først skal selvsagt entrepenørene som bygger bomstasjonene ha sine millioner. Og så kommer bomstasjonenes byråkrati som årlig skal ha sitt.
Fanatikere skifter aldri mening. Det gjør derimot ærlige mennesker når de får nye fakta på bordet. Og for at Eigersund AP opptrådte ærlig i denne overmåte viktige sak for familienes økonomi, ble de tatt i skole på første i DT av lederen for partiet som forfekter "familieverdier".
Eigersund har nå landets høyeste arbeidsledighet. Den teknologiske utvikling, innvandrere som aldri vil komme i arbeid,  og slutten på oljealderen, gjør at den nærmeste framtid er "bekmørk" (jfr. ordføreren) når det gjelder sysselsettingen i Eigersund.
Det siste vi trenger er Norges dyreste bomstasjoner som vi ikke har bruk for. Jeg kan i den sammenheng nevne at siden Eigersund AP sa nei til bomstasjoner i Dalane, har vi fått ny tunnell ved Gya, vi har fått forbikjøringsfelt i Skjebadalen, Bjånesbakken i Sokndal har blitt kraftig opprustet, og streknigen Helleland- Gya forbedres kraftig og kontinuerlig. Uten en eneste bomstasjon!
Var det ikke på tide at Egersund Sentrumsforening kom på banen? Eller entreprenørene? Boligmarkedet i Eigersund er jo dødt for tiden, og med bomstasjoner blir det steindødt!!!