onsdag 3. mai 2017

Egerhallen fra "framtidens handel" til "fortidens spøkelse".

I juni 1974 åpnet Egerhallen på Eie. Noe helt sensasjonelt nytt for Sør-Vestlandet. Folket kom langsveisfra for å studere "moderne US-style shopping" på nært hold.
I dag står Egerhallen som et nesten tomt skall og spøkelse fra en epoke som er over for godt. Og Egerhallen er ikke alene. I en helsides artikkel i New York Times jeg leste i Wien i påsken, tegnes det samme bilde over hele USA. De mellomstore shopping malls står tomme. Utviklingen har for lengst kjørt fra dem. Disse beskrives av avisen som Zombie Malls som preger landskapet. "Lysene er på, rulletrappene fortsetter å rulle, men deres formål i livet er forsvunnet."
Så og med Egerhallen, så og med Bryne Torg (nå nedlagt).  De appellerer ikke til noen lenger. Ikke er de spesialiserte nok, ikke er de koselige nok (som Egersund Sentrum) og vareutvalget er en brøkdel av hva du finner i de store shoppingsenterne (Sørlandssenteret, M44, Kvadrat m.fl.) Og i tillegg har netthandel kommet inn på banen med full, og økende tyngde.
Den brutale og akselererende teknologiske utvikling har nå etterlatt avisene og bankene som slagmarker med brutale oppsigelser av de ansatte , og mange ødelagte liv og karrierer. (Over alt!)
Og nå er tiden inne for de ansatte i detaljbransjen. En av hver tiende amerikaner jobber i butikkbransjen. Og bare siden oktober har 89000 ansatte i varehandelen over there fått fyken. Og det er mer enn alle som arbeider i gruveindustrien i USA!! Og ettersom det her dreier seg om mennesker uten utdannelse, er det ikke plass til dem lenger i arbeidsmarkedet. Samme skjebne som "gutta på gølvet" i den tidligere industri før automatiseringen og robotene tok over.
Situasjonen i varehandelen i dag generelt, er at både butikkdrivere og ansatte befinner seg begge i "dødens posisjon". Ikke er det sysselsetting nok for de ansatte,som stort sett går på tomgang mesteparten av tiden. Og ikke kan de leve av å arbeide 4 timer daglig som er "kjernetiden". Og "kjernetiden" i de "gammeldagse bysentra" som Egersund, Sandnes, Flekkefjord osv. er mellom kl. 1100 og 1500.  Denne praktiserer jeg selv, og det er mer enn nok. En bekjent av meg som driver med kombinert mote dame/herre i en by på Egersunds størrelse har registrert at omtrent 90 % av omsetningen er mellom 1200 og 0200.
Og dette setter jo butikkeierne i en klemme. Skal de satse på "voksne" og kompetente medarbeidere som de må betale en anstendig lønn for mange "uproduktive" timer, eller skal de ta skrittet fullt ut og kun ansette deltidsansatte som blir betalt på provisjonsbasis av hva de selger? Den siste løsningen er mer og mer gjengs i den brutale kapitalismes høyborg, USA. Og økonomisk fornuftig for eierren!
Når det gjelder framtidens varehandel , er alle eksperter på området samstemte. De selvstendige butikker in the high street downtown ( i sentrumsgatene) utenfor shoppingsenterne må satse fullt ut på underholdning og historiefortelling.  Samtidig som butikkinnredning og vareutvalg er helt originalt.
For shoppingsenterne gjelder det å ha flere restauranter og mer underholdningstilbud. For skal du få folk i butikkene, må du ha et opplegg som frister. Teksten på den plakaten jeg så på utsiden av Flekkefjords enestående kulturbygg Spira har klistret seg inne i meg for resten av min tid. "Kraften i det å være annerledes"! Det gjelder jo både mennesker og butikker. Men problemet er jo det at hele varehandelen er blitt så industrialisert og overtatt av kjeder, (verden over) at varehandelen i de fysiske butikker er blitt en både stressende og gørrkjedelig opplevelse. Så hvorfor da ikke like godt shoppe på nettet (enormt utvalg åpent ukens alle timer), og du slipper bilkø, bomstasjoner og parkometere !