tirsdag 20. mars 2018

370 000 ansatte i detaljhandelen lever farlig

Når jeg opptil flere ganger har påpekt en samfunnsutvikling som skaper tomme sentrum i Egersund og alle andre norges byer, har reaksjonene kommet. Og da helst fra dem som ikke støtter sentrums butikker i det hele tatt. Fra den siden var det en facebookvenn som spurte om " om hva min motivasjon var".
Og motivasjonen skal jeg enkelt forklare. Jeg er opptatt av skjebnen til mange av de  370 000 lavtlønte som arbeider i detaljbransjen i Norge idag. Detaljhandelen er nemlig den størst private arbeidsgiveren i Norge av i dag. Og altfor mange butikkansatte er uten utdannelse. Når stadig fler butikker blir stående tomme, blir denne nye type arbeidsledige stadig mer tallrik. Er du "litt opp i årene" og har "stått bak disk" mesteparten av livet ,er du sjanseløs på arbeidsmarkedet.
Denne problemstillingen ser ut til å gått hus forbi for mange. Og en dag er det for sent.
Stavanger Aftenblad fokuserer på nettopp dette i dag i en helsides artikkel i dag med overskrift "Byen må ha puls". Utgangspunktet var det tomme og øde sentrum i storbyen Frankfurt. Bortsett fra sidegatene med de koselige småbutikker, restauranter og kafeer. EN GOD MIX ER AVGJØRENDE FOR Å LYKKES.
Før jeg ytterligere kommenterer artikkelen. tillater jeg meg å sitere de to siste "satsene".
" Butikkene har også en jobb å gjøre. De må tilpasse åpningstidene slik at de har åpent når kundene vil handler. De må satse på service og opplevelser."
"I fremtiden blir det tøffere kamp mellom byene. Byene som er mest attraktive vil gå seirende ut.
Skal Stavanger, Sandnes, Bryne og Egersund ha noen som helst sjanse, må de ha puls og liv. Da er BUTIKKENE helt sentrale".
Det er helt greit at artikkelforfatteren fokuserer på "lange åpningstider". Men dilemmaet  er at butikkeierne blir satt "i dødens posisjon". På den ene siden skal du konkurrere med nettet som har åpent døgnet rundt- hele året! Og for det andre skal du konkurrere prismessig med alle "billig" og "outlet" butikker som dukker opp overalt grunnet ekstrem overproduskjon av unødvendige varer. Og skal du betale dyr husleie, så har du ikke råd til å betale anstendig grunnlønn med overtidssatser. Da ender du opp med "skoleungdom" som er mest opptatt av å pable i mobilen.
Artikkelen er også innom det å ha nok parkeringsplasser.Og at disse bør ligge så nær sentrumsbutikkene som mulig. Her ligger Egersund godt an.
For min egen del har jeg kun realskole, handelsskole og skrivemaskinkurs. Det jeg har hatt overmåte nytte av er skrivemaskinkurset og engelsken og tysken jeg lærte på realskolen. Hvis jeg skulle brukt det jeg lærte på handelsskolen, måtte det vært som grunnlag for å opptre i komikveld. Man skulle gå med lagerfrakk, håret skulle være stelt pent, slipsknuten måtte være perfekt, skoene skikkelig pusset og blyantene skulle være på geledd i brystlommen.
Som jeg har blogget før. Nettet tar knekken på shoppingsenterne. Som i sin tid tok knekken på sentrumsbutikkene. Det åpner for sentrumsbutikker som kjenner sin besøkelstid. Det er å finne den rette "pakken" av miljø, underholdning, historiefortelling og minneverdig kvalitet. Og kvalitet er for meg troverdighet. Og så må endelig alle butikker forstå at de konkurrerer med facebook, nettflix, allverdens kulturtilbud osv. om folket tid og oppmerksomhet. Og da må det tenkes helt nytt!!