lørdag 17. mars 2018

Sosiale media har ekstrem gjennomtrengingskraft

Jeg vokste opp med et interessant munnhell: "Lov intet i gledens stund, skriv ikke brev i vredens stund". Disse vettuge ord gjelder mer enn noensinne i den tid vi lever i nå. Kun et uforsiktig ord på Twitter eller Facebook kan ødelegge et menneskes liv fullstendig.
Sylvi Listhaug har fått erfare dette til fulle i disse dager. I den forbindelse sitter jeg med kvalmen i halsen når jeg ser de overdrevne reaksjonene fra hennes politiske motstandere som i denne sak opptrer som ekte farisæere. Og farisæerens livsmotto har alltid vært: "Rør ikke ved meg, thi jeg er helligere enn du".
Når jeg nå observerer det samlede hylekor overfor Sylvi, må jeg også tenke på den som i menneskehetens historie klarte å stoppe mobben effektivt med en setning med EKSTREM kraft.
Og han jeg tenker på er Frelseren som sto overfor mobben som skulle steine en kvinne som angiveligt var tatt i "å bedrive hor". "Den der er ren blandt eder, kaster den første sten"! Det ble ingen steining den dagen.
Sylvia har opptrått så til de grader ubetenksomt med sine tolv (!) ord på facebook m/tilhørende bilde av IS-terrorister. For meg subjektivt har hun oppført seg som en komplett politisk idiot i denne sammenheng. Jeg følger henne fullt ut i tankegangen, men så var det dette da med saklig i form, knallsterk i innhold. Her bommet hun totalt og har virkelig fått fortjent svi for ukontrollert impulsreaksjon.
I min australske geskjeft har jeg mange sitater på veggene. Et av de jeg liker best er av Miguel de Unamono:" Den største narren er den som aldri har begått en tåpelighet i sitt liv". Sylvi har begått en gidegen tåpelighet, og dermed bevist at hun når det gjelder den daglige menneskelige skrøpelighet  er på nivå med hele menneskeheten . Et meget sympatisk trekk. Men i motsetning til oss andre med tallrike svin på skogen, har hun offentlig lagt seg paddeflat og unnskylt seg som sannsynlig ingen annen norsk politiker noensinne.
Men det hjelper ikke det aller minste overfor "den politiske farisæiske mobben" i sentrum og på venstresiden. Steinene flyr allerede i luften organisert av den fornemme formannen i AP. Hvis det nå viser seg at den fortreffelige og prektige formannen i KrF deltar i steiningen over helgen, beviser det bare at KrF er Norges mest politisk syke vits. Uten aller minste nestenkjærlighet og tilgivelse for en angrende "synder".

Den store vinner i denne spesielle saken er Sylvi Listhaug. Går hun ned, så går hun ned med flagget til topps.
De store tapere er allerede Jonas Gahr Støre og Knut Hareide. Uansett utfall og mistillitsforslag. Å utnytte rått en politisk motstanders feilsteg til egen vinning, burde vært en av "de syv politiske dødssynder".  En annen av dødssyndene burde vært å opptre som "politisk farisæer". Hvis det syndes grovt med disse nederdrektigheter samtidig, spørs det om steining er straff nok. Sett fra mitt 100 % subjektive ståsted.