onsdag 11. april 2018

Over 40 og for gammel for sportsbransjen?

XXL fikk over 1000 søkere til 16 faste stillinger i sitt nye varehus på Bryne som åpner i disse dager. Alle de ansatte var mellom 20 og 40 år. Hvilket beviser at 40 år er den nye aldersgrens  for "eldre" og "utdatert" arbeidskraft. Jeg regner med at denne aldersgrense oppad også gjelder moteforretninger som henvender seg til enten damer eller herrer.
Dette var en interessant opplysning å få i Stavanger Aftenblad i dag. Jeg har nemlig jobbet i sportsforrretning i rundt 50 år og har lurt på når du er for gammel til å bli ansatt i moderne sportsforrretninger. XXL skal ha takk som fikk dette avklart for meg.
Flere av de sportsforretningene jeg var innom i Zurich nå i påsken liknet til forveksling på moteforretninger, akkurat som i Norge. Og når jeg tenker meg om så jeg ingen ekspeditører eller ekspeditriser som var over 40 år.
Da jeg begynte bak disken i en alder av 14 år besto en sportsforretnings utvalg av kun "harde varer". Som skøyter, ski, sportsfiskeutstyr, jaktvåpen og sykler pluss verksted. Og du kunne jobbe helt til du gikk av ved pensjonsalder. Hvis en av den "gamle typen" ansatte i sportsforretning hadde gått ut av tiden rundt 1960 og kommet tilbake i dag, ville han trodd han hadde kommet til en annen plantet. Godt 80 % av utvalget i en moderne sportsforretning er moteklær i så skrikende farver at selv bordellene i Red Distrikt ville vært misunnelige.
De "harde varene" som sportsbransjen tidligere hadde som sitt grunnlag, finner du nå mer og mer hos eks. Jula, Felleskjøpet, Biltema og ikke minst på nettet. Og nettopp på nettet finner du aller siste mote innen fotballsko, joggesko og dyrt trenings- og friluftstøy. I et enormt utvalg. Myye større enn hos XXL Gammeldagse selvstendige sportsforretninger eksisterer ikke lenger. De hadde ikke hatt nubbesjanse i dag. Like lite som mann-og-kone kolonialhandelen på hjørnet.
Men dette med å være "gammel og utdatert" for sportsbransjen når du har passert 40 må jo sende et skremmeskudd for framtiden. Hvor skal de over 40 gjøre av seg? Ikke kan de gå til IT-bransjen. For der er du iallefall utdatert etter 40.
For min egen del så jeg for lenge siden hva som var i emning. Jeg har i min tidligere sportsforretning nå utviklet et australsk spesialkonsept som passer helt til "eldre arbeidskraft" som fortsatt er "ung i hodet". Jeg er 74 og har som mål å slå Emelankton Ådnesen som sto bak disken i sin meeget originale sportsforretning på Nærbø til han var bortimot 106 år. Så hyperaktive Olav Thon med sin rosa topplue og 96 år er jo rene ungsauen i sammenlikning. For ikke å snakke om Dronning Elizabeth på kun 91.
For ikke å bli presset ut av arbeidslivet alt for tidlig, er nok det sikreste å drive enkeltmannsforetak (som eks. gårdbruker) eller å ha en sikker og organisert stilling i det offentlige. Å være ansatt i større private foretak med hundrevis av arbeidere er ingen garanti for at du ikke blir oppsagt alt for tidlig. Når markedene svinger, kan brutale omstillinger og oppsigelser være rett rundt hjørnet. Se bare hva som skjedde med oljebransjen.
Skjebnen til de mange over 40 i butikkbransjen opptar meg mye. De fleste har liten eller dårlig utdannelse. Må butikken redusere staben eller lukke grunnet den til de grader beinharde priskonkurransen som rår, hva skal disse "gamle" finne på for å unngå en økonomisk trist pensjonsalder? Har de ikke forberedt seg i tide med ekstrasparing, kan det bli å "suge på labben".