onsdag 5. desember 2012

Møtet med magiske mount Christina

Jeg hadde faktisk glemt bort hvor til de grader Sørøya på New Zealand er et geografisk underverk som ikke har sin make på moder jord. Hvis jeg hadde vært eksklusiv reisefører for et meget velstående par, kunne de betalt meg minimum to hundre tusen norske kroner  for jobben pluss omkostninger.
Hva de skulle fått oppleve på de fem uker ville gjordt prisen til et røverkjøp og en tur de ikke ville ha glemt i all evighet. Du snakker om at de skulle fått levd sin magiske reisedrøm fullt ut.
Jeg skal ta dette etappevis for mine blogglesere og ikke i rekkefølge. Det blir etter innfallsmetoden.
Jeg starter med magiske mount Christina ved inngangen til tunnellen som fører ned til Milford Sound. Fjellet er få meter høyere enn Galdhøpiggen og har form som Matterhorn i Sveits.
Det var en strålende dag med start fra mitt favorittværelse i motellet ved mektige Lake Manapouri. Det fjorten mil lange turen til Milford Sound er paradisk reise på et stadig høyere nivå når det gjelder intensiv naturopplevelse. Selv blaserte vestlendinger ville fått høneskinn ettersom dagen skred fram med grønne lier toppet med stadig høyere snøbelagte fjelltopper. Ved inngangen til tunnelen måtte jeg bare ut av bilen for å fornemme denne overjordiske stemning med alle sanser.
Som jeg steg ut i det overdådige solskinn måtte jeg nærmest brekke nakken bakover for  å se opp på de alpeliknende fjelltoppene. Og der oppe tronet selveste Mount Christina med samme navn som min kjære for lengst henfarne moder! Mens minnene strømmet på så " eg knapt kunne anda" ble min utmerkede Corolla leiebil angrepet av 3 papegøyer! Du leser rett! Tre grønne og frekke Kea-papegøyer! De hadde landingsøvelser midt på taket. Før jeg klarte å jage dem bort, hadde den frekkeste etterlatt kloremerker i lakken. Jeg påviste dette til utleiebyrået da jeg leverte tilbake bilen og regnet med en saftig regning. Men- kontrolløren sa jeg slapp unna med kr. 0 ettersom skrapene var bare overfladiske.
Strålende solskinn, mektige Mount Christina og 3 flaksende papegøyer i den høyden! Opplevelsen i denne mektige naturkatedral akkurat der og da vil følge meg resten av min tid.
Hva jeg opplevde etter tunnelen kommer i neste nummer.