I en vanlig krig lyger generalene tapstallene nedover. I en handelskrig lyger de forretningsdrivende salgstallene oppover. Det nytter desverre ikke for de forretningsdrivende å fortrenge virkeligheten.
Og virkeligheten er at løpet er kjørt for "vanlige" butikker uten særpreg som holder til i de gamle utdøende bysentra. Moderne mennesker er vant med shoppingsentrene hvor "været" er stabilt og de shopping-gale kan rekke over mange butikker på begrenset tid. Og hvor de ikke minst kan parkere gratis!
I tillegg vil den oppvoksende generasjon være vant med netthandel i en grad vi i dag ikke kan forestille oss. Amazon tar jo nå knekken på mange av bokhandlerne i USA. Det kommer til å forsvinne mange i Norge også de nærmeste år. Se bare hva som skjer med avisene og bankvesenet!
I skrivende stund, torsdag 20.12 kl. 15.40 blåser en kald vind gjennom sentrum. Det er tomt og øde. Og værvarslene for helgen er mye kald blåst. Det betyr ikke noe for Kvadrat, Egersund Amfi o.l., ettersom været der er stabilt. Og de skal alle ha søndagsåpent! Det skal ikke sentrumsbutikkene i Egersund. Det er fornuftig med hensyn til ikke å presse personalet. Men samtidig forsvinner omsetningen over til Amfiet og Kvadrat.
Handelsstanden overalt er nå så presset at uten juleomsetningen ville vi fått et konkursras over det ganske land som ingen kan forestille seg. Det er djevelens alternativ. Enten superstresse deg som butikkdrivende i desember eller forsvinne som butikkdrivende.
For min egen del var overgangen fra barndommens eventyrjul på Hovland, til av omstendighetene å bli presset til å stå bak disk med langdager siste uke før jul et mareritt. Så juleukens langdager står ennå den dag i dag for meg som selve skrekken. Hvert eneste år var det med enorm lettelse jeg opplevde julaftens komme og stresset var over.
Når det gjelder dette med søndagsåpent er dette tilfelle alle søndager overalt på eks. New Zealand. Det vil etterhvert tvinge seg fram i Norge også for de som ikke har en så spesiell pakke å by på at de er uten konkurranse og kan kjøre sine egne salgstider.
Seriøse og helspesialiserte butikker skal være som veldig attraktive damer. De skal ikke være tilgjengelige til alle døgnets tider. Da er de ikke interessante lenger.
For min egen forretningsmessige del er det årlige julestresset helt over. Jeg driver ikke lenger butikk, men et opplevelsessenter hvor jeg veksler mellom roller som historieforteller, mekaniker, hovmester og underholdningsartist. Australproduktene selger seg selv. I vissheten om jeg har et vareutvalg som kun finnes her i Europa kan jeg tillate meg å beskrive på åpningsdøren salgstiden i juleuken som følger:
Langdager i juleuken etter behov og vær. Som enmanns-operasjon har vi begrenset kapasitet. Men- når vi har åpent- er vi tilstede 200 %. MINNST!!!!!
Som det nå ser ut, blir det en tidlig torsdagskveld. Vi har allerede solgt mer enn nok!