søndag 15. juli 2012

SETNINGEN SOM ENDRET MITT LIV

Mens jeg venter på Tour de France denne søndag tar jeg meg tid til å gjøre mine blogglesere oppmerksom på dynamitten i den grensesprengende og konstruktive setning.
Det var en junidag i 2005 at en av byens velhavende forretningsmenn var innom "min ringe forretningsbolig". Vi utvekslet synspunkter på verdenssituasjonen, lokalsituasjonen og , faktisk, evigheten. Med andre ord full pakke hva angår diskusjons-horisont!
Så sier han plutselig , helt umotivert:" Hva er omkostningene ved ikke å foreta seg noe radikalt og fremtidsrettet?"
Denne setning festet seg til de grader i mitt indre. Jeg var i en yrkessituasjon  og alder (61) hvor seg så særdeles mørkt på framtiden. Å drive sportsforretning uten kjedetilknytning hadde ingen framtid. Hva skulle jeg gjøre for å overleve fram til en ikke alt for god pensjon? Det ble grublerier fram til juni 2006. Da sendte jeg et brev til hatteprodusent Bill Connor i Australia. Å satse på australske hatter i Egersund var i utgangspunktet så vanvittig at radikalt er bare fornavnet.
Til min måpende overraskelse solgte jeg bortimot 200 hatter første året! Dette gjorde det mulig å reise på lang ekspedisjon til Australia i 2007.  Deretter en månedlang november-ekspedisjon til New Zealand i 2008.
Deretter til Sydney i november 2009. ( Der hadde jeg vært i 2002 på "desperat rekognisering for å overleve".
Jeg hadde i mellomtiden (januar 2009) kontaktet Kakadu (produsent av klodens garantert mest enestående canvas og oilskinprodukter).
For å gjøre en sammenlikning- hvis salgspotentialet av BC hatter er 1000 kroner, så er potentialet 8000 kr. for Kakdu ( Åtte ganger høyere).
Dette forhold stemte på en prikk  lørdag i går med  et meget interessant femsifret beløp i omsetning av australprodukter.  PRODUKTER SOM JEG IKKE ANTE EKSTISTERTE FOR KORT TID TILBAKE.
Kjøperne kom fra Nord-Norge, Vestlandet , Østlandet og Sørlandet.  Jeg vekslet med å opptre i rollene som:
Midtbanespiller som forer spissene med lissepakniner,
Historieforteller,
Underholdningsartist,
Hovmester,
Dønn seriøs fagmannn.
Jeg liker egentlig hovmesterrollen best. I den rollen kan jeg forklare menyen, råstoffets opprinnelse og se til at kundene får akkurat nok oppmerksomhet, ikke for mye, og ikke for lite.
Mens jeg blogger dette, ser jeg bort på et av de mange slagord jeg har slått opp i Rogalands Severdighet nr. 16. Det er visdomsordene av Henry Ford:
" EN FORRETNING SOM IKKE INNBRINGER ANNET ENN PENGER, ER EN DÅRLIG FORRETNING".
I så tilfelle må jeg drive en av jordklodens beste forretniner. Hvilket persongalleri fra hele verden som er innom og gi meg ubetalelig sosialt påfyll hele tiden! Dette grunnet at jeg har noe å tilby dem som kun finnes et eneste sted på kloden. OG ALT TAKKET VÆRE EN ENESTE SETNING!