lørdag 6. oktober 2012

KRISTENDOMMEN SOM MUSEUMSRELIGION I HOLSTEBRO

Jeg hadde denne ukes første fire dager en ekspedisjon til vestkysten av Danmark, med hovedkvarter i Sømandshjemmet i Hvide Sande. Utsikten fra mitt favorittrom utover Ringkøbing Fjord  var formidabelt.

Hovedhensikten med ekspedisjonen var å tråle så mange bysentra som mulig på den tilmålte tiden. Jeg ville studere det som var av spesialforretninger for å få inspirasjon. Spesielt var jeg interessert i Holstebro sentrum som er kåret til Danmarks mest spennende shoppingsted. Det kan jeg til en viss grad forstå etter vært der. Nå er ikke shopping min greie, men dette var utfra profesjonell "plikt" at jeg trålet sentrum. Der så jeg en vindusutstilling over 8 vinduer tilhørende en dameforretning som hadde en gala plassering mot torvet.
Jeg har aldri sett noe lignende. Jeg  gikk inn den store butikk og henvendte meg til den første yndige dame og startet med å si: "Jeg er ikke her fordi jeg er interessert i dameklær". Hvorpå yndigheten parerte:" Men du er interessert i damer!" Sjakk matt! Jeg forklarte yndigheten at det som var i vinduene var ikke utstilling, men kunstverk på høyeste internasjonale nivå!
Hvorpå yndighet nr. 1 viste meg til superyndighet nr. 2 og presenterte vedkommende som "kunstneren" som var ansvarlig for mesterverket. Jeg sa til vedkommende at dette var magisk.  Det kombinerte eleganse, stil, varme og humør i en blanding som var den mest fornemme butikk langs 5th Avenue i New York verdig. Hun var meget fornøyd med rosen. Og det var flere lekkerbiskener blandt de ansatte som sto rundt meg som også var fornøyd med meldingen. Gott a banen for en utstilling og for noen damer!
Etter å ha forlatt denne lekre forsamling gikk jeg rett over torvet og inn i Holstebro Domkirke. På oppslaget av  den innvendige kirkedør sto det en melding om at for mesteparten av den danske befolkning betydde Kirken ingenting lenger. Spørsmålet var hva man skulle gjøre med det? Dette var da defensivt! Jeg gikk inn i den rommelige kirke hvor jeg satt helt alene i tomheten. Aldri noensinne har jeg følt mer riktigheten av uttalelsen om at "kristendommen ikke nå er noe annet enn en museumsreligion".  Dette er jo helt korrekt!
Jeg gikk ut av det store, kalde og tomme kirkerom til mylderet av mennesker som praktiserte med fynd og klem den religion som nå er den SAMME for ALLE mennesker på jordkloden og som ALLE  har et levende forhold til. Og det er materialismen og dens tanketomme budskap. Aldri har jeg sett kontrasten så klart som da. Jeg har jo intellektuelt visst alt dette hele mitt voksne liv. Det var imidlertid en  AHA- opplevelse å få dette bekreftet så til de grader denne dag på Holstebro torg.

Og som Ole Paus så treffende har observert: " Vi har alt, men det er også alt vi har!"

For min egen del stiller jeg spørsmålet:" Var dette hele greia vi skulle drive på med på vår korte ferd på Moder Jord?" Var det????