tirsdag 25. september 2012

BITTERSØTE TÅRER PÅ ELVIRA MADIGANS GRAV

Da jeg i 1999 sto ved Elvira Madigans grav innenfor murene rundt Landet kirke på den danske øy Tåsinge,  strømmet tårene på. For de av mine blogglesere som er ekstra interessert i den tragiske historie , om et håpløst kjærlighetsforhold, er det bare å google Sixten Sparre og Elvira Madigan. Da får dere hele bakgrunnen om hvorfor den 35 årige adelsmann og løytnant Sixten Sparre skjøt først sin elskerinne Hedvig Jensen (kunstnernavn Elvira Madigan), og deretter seg selv i Nørreskoven den tjuende juli 1889. Elvira ble bare 22 år gammel.
Da jeg i sin tid så filmen om Elvira Madigan bestemte jeg meg for at en dag skulle jeg besøke , ikke bare graven, men og plassen i Nørreskoven hvor mordet/selvmordet fant sted.
Det er (heldigvis!) ikke så helt enkelt å finne plassen i skogen. Jeg traff en gardbruker som først var avvisende, men da han hørte jeg var fra Egersund i Norge lyste han opp! Der hadde han vært flere ganger som fisker! Fra da av var det bare fryd og gammen. Han fulgte meg inn i skogen og viste STENEN som er sentral i historien.
Jeg satt på stenen et par timer i skogens ensomhet og prøvde å sette meg inn i den helt desperate situasjonen til de ulykksalig elskende. De var kommet til veis ende. Ingen penger, ingen mat , ingenting! Bare en pistol med to kuler.
Jeg vil anbefale alle mine blogglesere som har levd en stund å sette av en langweekend en høstdag for å oppleve noe av det jeg fikk med meg den uforglemmelige høstdag i 1999. Installer dere på den gamle kroen i Troense på Tåsinge. Da har dere Valdemar Slott med tilleggende herligheter i spaseravstand. Landet kirke ligger bare få kilometer fra kroen.
Det kan bli en reise med mange typer innhold og garantert et minne for resten av deres liv. Et minne og en bekfreftelse på at livet kan for enkelte by på enorme utfordringer og at kjærlighetens pris i siste omgang kan være en alt for tidlig død.
I fellesgraven på Landet kirke er  Hedvig og Sixten forenet for alltid. Jeg lyser fred over deres tragiske minne!