mandag 24. september 2012

FORTIDEN VAR ET HELT ANNET LAND

Som jeg blogger dette , erfarer jeg til de grader at fortiden var et annet land. Det Egersund som jeg vokste opp i på 1950-tallet eksisterer kun i det indre hos oss som fikk med oss denne troskyldighetens og forventningens tid. I en bok nylig om 1950-årene blir dette tiår beskrevet som  DE GLADE 1950-ÅRENE.
Det jeg husker spesielt er en kvalitet som nok nå er borte, og det var FORVENTNINGENS magiske glede. Vi visste alle ubevisst at alt ettherhvert ville bli materielt bedre. Det er det også blitt, til de grader! Men, som Ole Paus så treffende uttaler, "vi har fått alt, men det også alt vi har fått".
En historie fra min barndom forteller også noe om at når "alt kan oppnås nokså uanstrengt" , setter man ikke nok pris på dette.
I min barndoms oppvekst var sitronbrus (og all annen brus) luksus. Ettersom jeg hadde det utrolige previlegium å ha dobbel barndom (bondelandet og Egersund sentrum), fikk jeg også med meg slitet i det gamle bondesamfunnet. På Hovland i Helleland var det masse liljekonvaller. De plukket mitt søskenbarn Sverre og jeg mange av. De syklet jeg til byen med og solgte dem til blomsterhandleren på hjørnet. For du usle 25 ørene jeg fikk for hver store bukett, ble dette samlet sammen til et beløp nok til å kjøpe en hel kasse med sitronbrus.
Denne brusen kunne kun nytes , i små doser, når vi hadde fått høyet i hus for dagen. Jeg har gjennom mitt liv prøvt ved enkelte anledninger fått nyte den mest utsøkte XO konjakk. Men- den magiske smaken av barndommens sitronbrus- den har jeg  aldri siden kommet i nærheten av.
Bare jeg hører navnet sitronbrus, så er jeg tilbake tidlig på 1950 tallet. Alt det jeg fikk med meg på disse sykkelturene med lillekonvallene i sidetaskene! Jeg er skjebnen evig takknemlig for at det ble meg forunt å leve i en tid hvor man fortsatt var tilstede i eget liv.
Den tid kommer aldri tilbake, og på mange måter takk for det! Alt var slettes ikke så bra i disse såkaldte "gode gamle dager". Men, vi hadde nok av en luksus som var helt gratis. Og det var TID !
Og tid er som kjent den eneste luksus som ikke er for salg!
Jeg vil avslutte med visdomsordene av Charles R. Brown: "Vi har for mange mennesker som lever uten å arbeide, og ALT FOR MANGE som arbeider uten å leve".
Livet er NÅ!  Ikke i morgen!! Nå!!!
Så derfor, LEV!!! Nå!!!!