torsdag 6. september 2012

NÅR SANNHET KAN BLI LØGN, OG OMVENDT

Jeg pusset i dag butikkdøren ren for taperester. Den må være ren når nå vi skal dekorere den med Harald Sørensens mektige kunstverk som skal omkranse døren.  Under illustrasjonen av den mektige komgeørn skal stå: ROGALANDS SEVERDIGHET NR. 16. Og tilslutt med små bokstaver : 16 meter fra Egersund Kino. Alle jeg har testet når det gjelder denne grensesprengende stunt, ler høyt øyeblikkelig og spør "Hva er de andre femten?" Dette er helt som psykologisk beregnet. Enkelte mener det kunne stått NORGES SEVERDIGHET NR. 16. Det hadde imidlertid blitt feil , for mye skryt og for lite humor. Som teksten nå er skal endel rogalendinger ha eiendomsfølelser for dette grensesprengende prosjekt.
Men, ettersom det var vanskelig å fjerne taperestene med diverse hjelpemidler, prøvde jeg med rødsprit. Det hjalp mye, men resultatet var at nedre del av butikken stanket rødsprit så det reiv i neseborene. Akkurat da lukten var på sitt verste, kom det inn en besøkende som øyeblikkelig satte opp et sjokkert og forskrekket uttrykk i ansiktet. DET BLIKKET vedkommende sendte meg kan ikke beskrives.
Da jeg forklarte sammenhengen, var lettelsen i vedkommendes ansikt påtakelig. Og dermed er jeg over til poenget. Sett at vedkommende var blitt så forskrekket av rødspritlukten at vedkommende hadde snudd i døren på flekken. Så kunne jo personen fortalt videre at inne hos meg i butikken var rødspritstanken så påtrengende at det var bare å komme seg ut fortest mulig. Personen refererte jo bare de faktiske forhold!!
Men, hvis ikke sammenhengen var blitt fortalt samtidig, kan jo enhver tenke seg hva dette kunne endt opp med når historien hadde blitt fortalt i flere omganger. Tenk etter selv. Tenk en gang til!
En meget kjent stortingspolitiker ble en gang spurt om han noen gang hadde løyet. "Nei, men det er ikke alltid at jeg forteller alt jeg vet". For meg er dette underslag av det komplette bilde og dermed verre enn en utspekulert løgn.
Jeg må minnes ordsproget:" Tro ingenting av det du hører, og bare HALVPARTEN av det du ser, så sparer du mange bører for sinn og samvittighet!"
Nettopp siste sats bør enhver merke seg. Jeg har "sett" situasjoner som jeg var bomsikker på at "var sånn", men som siden viste seg å være total feil tolking av hendelsen.
Og det som er enda verre, er når løgner om sakesløse mennesker blir masseprodusert. Eksempelvis kan sekter være de mest satanistike eksempler i så måte. Jeg tenker da på BÅDE politiske og kvasireligiøse indoktrineringssentraler.
Og når det gjelder "historiske sannheter" på alle nivåer, så er den trykte "sannheten" ofte intet annen enn den versjon "vi alle er blitt enige om".
For de mest hjernevaskede medlemmene av de lokale sekter, er "sannheten" at alle andre enn disse "utvalgte" er fortapte "djevelens børn".  DEN FAKTISKE VIRKELIGHET er jo at disse sekter er intet annet enn organisert religiøs svindel og hvor de ansvarlige for svindelen skulle vært i isolat på livstid sett ut fra mine helt personlige og forskrekkelige erfaringer.
Konklusjon? Hvert eneste  menneske har sine egne "sannheter" som er "helt sanne" for vedkommende og ingen andre! Lærte mine blogglesere nå litt  om "sannhetens psykologi"?