tirsdag 4. september 2012

DERFOR VAR FILMEN KON TIKI VERDT Å SE

Ettersom jeg hadde hele gjengen med skuespillerne fra Kon Tike ved nabobordet på Rica Marin i Haugesund forleden (blogget tidligere), var jeg ekstra spent på om filmen levde opp til alt forhåndskrytet med terningkast fem over hele linjen.
Det kan jeg si med en gang, for mitt vedkommende gjorde den det. Og det er den første norske filmen jeg har sett ,Max Manus inkludert, som har internasjonal appell. Her var det en magisk fortelling basert på en virkelig hendelse. Dette var også lettfattelig historiefortelling som alle, uansett intelligensnivå, kunne forstå fullt ut.
Også fotograferingen da!!!!   Verdensklasse!
At det har vært en del skittviktige forståsegpåere som har hengt seg opp i detaljer som ikke stemmer med virkeligheten, er bare å betrakte som fugleskrik. Ta det for det er.
Et av mine personlige slagord er : UTEN DRØM OG MOT, INTET LIV!
Thor Heyerdahl hadde drømmen, og han hadde den galskapens mot som sammen med store drømmer beriker livet til oss alle. Og han hadde først og fremst TROEN på det han gjorde. Og han beviste også "at den som ikke tør feile, kommer ingensteds".   
Han feilet totalt når det gjaldt hans teorier om utvandring fra Sør-Amerika. Men hva gjorde vel det? Thor Heyerdahl kom seg sandelig rundt om i verden takket være sin stahet,viljestyrke, mot, galskap, tro og hele pakken.
Sammenliknet med dette hans livs eventyr, blir det nokså stakkarslig for de mange av oss som aldri engang VÅGER å drømme om et liv der vi hensleper våre dager i grå og kjedelig rutine.

Så for all del- start med iallefall å drømme! Det kan være begynnelsen til et MEGET RIKT INDRE LIV. Og det er da iallefall noe!