tirsdag 12. februar 2013

Åpenbaringens uhyggelige fire ryttere rir igjen

Søndag spilte jeg omsider av en DVD ved navn DaVinci koden. Jeg fulgte like godt opp i går med Engler og Demoner, av samme forfatter. Siste film fant jeg ekstra interessant. Der var noen meget interessante koblinger, pluss en reise gjennom Roma som bør være pensum for alle de som tenker på å besøke den evige stad.
Min hyperaktive hjerne bearbeidet dette i halvsøvne i natt, og da gjennopplevet jeg en film jeg hadde sett for 50 år siden. Der var illustrert de fire uhyggelige ryttere fra Johannes Åpenbaring, siste bok i Bibelen og Det Nye Testament. Synet av de fire ryttere apostelen så i sine syner på øya Patmos, sitter klistret i mitt indre for resten av min tid. Forøvrig- Johannes Åpenbaring er virkelig saftig og spennende å lese! Her er det virkelig action, ettersom de magiske segl ble åpnet etter tur.
Første rytter red på sine hvite hest, med bue over ryggen , og hans navn var krig.
Andre rytter red med sverd på den røde hest , og hans navn var ødeleggelse.
Tredje rytter red med vekten i sin hånd på den svarte hest, og hans navn var pest.
Fjerde rytter red med det flammende dødsrike i skålen på sin gulbleke hest, og hans navn var død.

I halvsøvne så jeg disse fire ryttere ri igjen i det moderne samfunn forkledd,alle fire, i samme dress med slips.
Rytteren som red på den hvite krigens hest hadde navnet arrogant byråkrat.
Rytteren som red på den røde ødeleggelsens hest hadde navnet helt udugelig politiker.
Rytteren som red på den svarte pestens hest, hadde navnet religiøs fanatiker.
Rytteren som red på den gulbleke dødens hest, hadde navnet korrupt kapitalist.

 Disse fire dresskledde ryttere har ødelagt, ødelegger og vil i framtiden ødelegge livet til mange millioner helt sakesløse mennesker.


Jeg tror faktisk at jeg personlig foretrekker Åpenbaringens 4 ryttere sammenliknet med den moderne verdens ryttere på henholdsvis den hvite, røde, svarte og gulbleke hest. Åpenbaringens ryttere, så uhyggelige de enn var, la ikke minste skjul på hvem de var. De seilte faktisk "under rent flagg"!

Nå er selvsagt ikke alle byråkrater arrogante, politikere udugelige, religiøse fanatikere og kapitalister korrupte.
Men sandelig min hatt har jeg gjennom mitt liv truffet nok av de tre førstnevnte ridende på
de røde, svarte og hvite hester, bare i Eigersund!  Korrupte kapitalister har jeg ikke truffet direkte. Jeg bare observerer gjennom media, at de i verden er tallrike som havets sand og mye mer foraktelige enn åtselgribber. Og at de har alt for mange byråkrater og politikere som medlemmer i korrupsjonsklubben i pengekappløpet ridende på dødens gulbleke hester over de livløse dødsmarker.