lørdag 9. februar 2013

Den absolutt sureste type sykkelreparasjon

Den mest utakknemmelige og sure sykkelreparasjon hadde jeg nok nok en gang i dag. Jeg hadde skiftet slange på en sykkel i går. Og nå skal du som evt. amatørreparatør få en godt tips. Før du tar ut slangen , merker du av med hvit tusj på siden av dekket hvor ventilen er. Så tar du ut slangen, fyller den med luft, og merker med tusj hvor hullet er.
Deretter legger du slangen oppå dekket med ventil riktig plassert. Ut fra ventilens plassering merker du av i banen på dekket de to stedene det kan være skarp gjenstand i dekket. DETTE MÅ SJEKKES NØYE.
Jeg brukte denne prosedyren i går og leverte fra meg sykkelen. Kunden kom tilbake i dag sur som ei podde med samme flate bakhul som i går. For å gjøre historien kort fant jeg en ørliten spiss stein et helt annet sted i dekket enn i går. Jeg viste kunden tusjmerkene fra i går som var et helt annet sted enn i dag.
Kunden hadde syklet fra verkstedet i går, og på sykkelstien var det strødd med spisse småsteiner for å hindre folk å brekke armer og bein på glattå. Mye punkteringer skyldes dette.Kunden var ikke fullt så sur lenger da han forsto sammenhengen.
En annen kunde av meg hadde punktert fire ganger etter hverandre fordi han ikke hadde sjekket inne i dekket godt nok. Det skal ikke rare greiene til. Derfor har jeg spesialbriller med STOR forstørrelse når jeg sjekker innvendig for ørsmå glasskår o.l.
Så bruk et minutt ekstra på dette når du lapper eller skifter slange. Da sparer du den sure opplevelsen det er å finne hjulet flatt når du skal sykle til arbeid om morgenen.