mandag 8. desember 2014

Da KORK kom til bygdesenteret Egersund

NRK hadde på lørdag et gjennomført program om da KORK (kringkastningsorkesteret) besøkte "bygda" Dalane og "bygdesenteret" Egersund. Det eneste som skjemmet ørlite (sett fra min subjektive side) var fokuset på kirker, bedehus og folketom by.
Men uansett var det en fenomenal Dalane-reklame. Og den store stjerne var selvsagt vår alles kjære musikkgeni Ole Iversen. Egentlig kunne programmet bare dreiet seg om ham. "Anmeldelsen" av programmet i kortform er "varmt og rørende". Interessant var det også at det var brukt mye tid på sangerinnen Moi fra Hovsherad. Hvilket betyder at Hovsherad er solid plantet i "bygda" Dalane. Det kunne forresten vært litt mer fra Bjerkreim, ettersom også Sokndal fikk sin del av oppmerksomheten.
Jeg har et spesielt godt forhold til Ole Iversen. Vi har god kjemi , og så er han så inderlig ekte, uten minste antydning til "de vanligs skrøpelighetssynder" som surhet,smålighet,stakkarslighet osv.
Da jeg snakket med ham på fredag strålte han som en sol og utbrøt gledesstrålende" i morgen skal jeg bli berømt!" Og nå er Ole blitt nasjonalkjendis, og en fenomenal ambassadør for det beste menneskelig "bygdesenteret" Egersund har å by på.
Samtidig som jeg gleder meg over all den virak Ole fortjent måtte få, misunner jeg (positivt) hans musikkbegavelse. Den som kunne hatt en slik musikkforståelse! På det området føler jeg meg absolutt som psykisk utviklingshemmet.
For meg var det interessant å observere hvor mye råmateriale som ligger til grunn når en kvalitetskanal som NRK går til verks. Jeg hadde fredagen besøk av et team i Saloon Kakadu som skulle gjøre en del opptak vedrørende undertegnedes musikksmak. De var lenge i huset. Råmaterialet kokte ned til tre innslag på ca.2 sekunders lengde hver. Det var mer enn nok. Interessant var det at på lørdagen kom den kvinnelige regissør og sjef for hele NRK-gjengen på  besøk. Hun bare mått få prøve 8 seters dinglebenken som hun hadde hørt så mye om. Hun satt glad og fornøyd både lenge og vel og dinglet med sine velformede ben.
I det hele tatt har dette være en kalashelg for "bygdesenteret "Egersund når det gjelder markedsføring. Så mye tilreisende som det var under julebyhelgen har det nok ikke vært i hele Egersunds historie. Og dette er er prosjekt som ikke kan kopieres. Settingen, de syngende munker, Globen og det hele. Og så er det hele gratis. Akkurat det siste moment reagerer mange tilreisende med vantro på.
Og nå med Ole Iversen som en fremragende ambassadør-kjendis er bygdesenteret Egersund virkelig i siget. Jeg tror faktisk det er en fordel for samarbeidet i framtidens Dalane at de 24000 bosatte i regionen oppfatter Dalane som felles bygd. Og så kan egersunderne kokettere med at de bor i et av Norgest mest koselige bygdesentere. Med en mer og mer legendarisk Juleby og Oktoberfestival. Og det unner sentrums-egersunderne alle i bygda Dalane å ha litt eiendomsforhold til.
Jo mer jeg tenker over det, jo mer ser jeg at KORK , med å kalle hele Dalene for "bygd", har begått en psykologisk genistrek. Som innfødt Bjerkreimsbu og samtidig svoren sentrumsegersunder, seg jeg at begge føler seg meget vel med å bo i felles "bygd". Takk KORK for landets mest elegante og smertefrie kommune-sammenslåing! Og takk til alle deltakerne i det flotte programmet på lørdag  og med Ole Iversen som selveste musikk-majesteten! Hear, hear, hear!