lørdag 20. desember 2014

Sportsbransjen og de moderne butikktyver

Ideen til overskriften fikk jeg av lederen i bransjebladet Sport, som jeg fikk i postboksen i går. Nå må jeg få innskyte at jeg i dag forretningsmessig har et like fjernt forhold til sportsbransjen, som jeg religiøst har til min barndoms kulturelt lutfattige og stakkarslige sekt. Selv om sekten har fått ny leppestift (kirke) så er Talibantype hjernevasking fortsatt den samme. Men nok om det.
Redaktøren i Sport hadde tydeligvis sett det lyset som jeg selv så allerede for mange år siden. Og det var at Norge ville få tre typer sportsforretninger
Den første utgaven er de gigantiske, XXL, G-MAX og Coop Obs. Ingen andre kan matche disse på utvalg og pris innen det produktspekter de velger.
Den andre utgaven er de helspesialiserte fagforretningene som konsentrerer seg om de varegrupper som krever spisskompetanse fra selgerne. Tengesdal Sport i Egersund er et utmerket eksempel i så måte. Disse fagbutikkene klarer seg godt i framtiden.
Den tredje utgaven er de mindre fullsortimentsbutikker som kalles "generalistene" , som ikke  har lave priser og utvalg til å konkurrere med gigantene. Heller ikke har disse "i dødens posisjon" den nødvendige ekspertise til å konkurrere med de virkelige fagbutikkene. Og det er derfor denne tredje utgave sliter for øyeblikket noe aldeles voldsomt økonomisk. De skylder penger og går med store underskudd og har egentlig ingen framtid.
I tillegg er disse taperne utsatt for dobbeltangrep fra både internett og de moderne butikktyver. De moderne butikktyver stjeler ikke varer, de stjeler betjeningens tid og oppmerksomhet. De benytter tredje utgave som et gratis showrom. De bruker prøverommene til å finne den riktige størrelsen og farven, og så sier de takk for seg. Deretter er det strake veien hjem for å sjekke på nettet hvem som har det billigste tilbud på det produktet de har bestemt seg for.
Denne oppførsel brer seg mer og mer overfor mange flere bransjer. Det interessante er at "kundene" ikke ser at de sager over den greina de selv sitter på. Når disse egoistene har sørget for at nærbutikkene må stenge, da skal de samme egoister snart få merke at det blir dyrt å bruke bil for å kjøre langt for å få tak i produktene. Den gammeldagse servicen er også blitt borte.
Personlig bruker jeg , i full egeninteresse, mitt serviceinnstilte og kompetente reisebyrå Via Travel vegg-i-vegg som ordner det hele for meg på alle mine reiser. Selv når jeg skal ta ferjen til Danmark. Det koster nemlig ikke et øre mer enn om jeg skulle dillet med dette selv! Da er jeg fullstendig trygg. Jeg får svettetokter bare ved tanken på at de skulle bli borte. Men med den pengesterke, patriotiske og meget sympatiske Teigen-familien som eier, kan jeg i så måte slappe fullstendig av.
Når det gjelder moderne butikktyver så har jeg gardert meg fullstendig. Det vareutvalget jeg har i dag , finnes kun her "in the entire world". Australene skreddersyr mine egne modeller. Meget interessant og meget utfordrende. Noen  utfordringer skal man ha.
Hadde jeg i dag blitt presset inn i et shoppingsenter som kjedebutikkeier, hadde jeg følt meg som en slave. Det ville alle andre også følt, hvis de opplever det jeg gjør nå. Den totale frihet når det gjelder innredning, vareutvalg, markedsføring og åpningstider.  Så "slavene" har min fulle sympati.