torsdag 11. desember 2014

Fasttelefonen, faxen, videospilleren og Anna Lovinda.

Jeg har en fax som, i likhet med skrivemaskinen, er nærmest blitt en museumsgjenstand. Jeg trodde lenge at disse kunne jeg ikke leve mitt aktive sosiale liv uten. Så feil går det an å ta.
Så hadde jeg også en fasttelefon. Den er nå blitt erstattet av Iphonen fra Apple. Fasttelefonen har jeg ikke savnet et eneste sekund.Men det er jeg som har total kontroll over Iphonen. Det omvendte er desverre den nakne sannhet for mesteparten av smarttelefon-brukerne verden over. Det skremmende interessante er at stadig flere, ikke minst unger fra 6års-alderen får nakkeplager grunnet den unaturlige vinkel nakken får når du "bor i og sjekker mobilen" hele tiden. Så ikke bare er smartphonen blitt den nye , og totalt kontrollerende diktator for verdens befolkning, men den representerer også en ikke ubetydelig helserisiko!! Pluss at den kan være særdeles usosial. Å, jada!! Foreldrene prioriterer smartphonen framfor ungene!!!
Når det gjelder videospilleren, så var jeg iallefall sikker på at den kunne jeg ikke greie meg uten. Den gjorde det mulig å ta opp programmer på TV, spesielt krim og Tour de France. Men det var før jeg kjøpte den siste og nyeste riksboksen med opptaksmuligheter og lagringskapasitet 250 timer. Jeg vil på det instendigste anbefale mine blogglesere å vurdere innkjøp av denne genistrek. Å ta opp programmer og spille dem av går som en lek. Nå kan jeg eksempelvis se det minneverdige KORK-programmet med Ole Iversen til "evig tid". Videospilleren skal jeg bruke til å ta opp Tour de France ettersom jeg abbonnerer på Viasat og har ikke TV2 i riksboksen.
Men på et område rikker jeg meg ikke en millimeter når det gjelder å være "moderne". Og det er min evig elskede damesykket Anna Lovinda. Årsaken er at det er sannsynligvis verdens mest genialt konstruerte sykkel. Den er en Crescent og produsert i sin tid i Varberg i Sverige. Blandt verdens sykkeleksperter er  enigheten stor når det gjelder dette legendariske svenske sykkelmerke. Når det gjelder å overføre muskelkraft effektivt gjennom rammen direkte på hjulene har Crescent knapt hatt sin make. Desverre har produksjonen flyttet til Østen, i likhet med DBS og mange flere kjente merker.
Og så er det så at "damesykkel" er den sikreste rammeskonstruksjon når du sykler på glatt underlag. Det vet jeg bedre enn noen. Moderne sykler er for innviklet konstruktert med alt for mange unødvendige gear. Og ettersom de fleste syklister ikke er nøye nok med korrekt rammestørrelse, resulterer dette ofte i stressnakke ettersom avstanden mellom sete og styr er for stor.Sett albuen i setespissen og strekk ut fingrene Da skal avstanden mellom fingertupp og styr helst ikke være over en fingerbredde.
Husk  dette viktige råd neste gang du kjøper sykkel.
Og kjøp riksboksen med opptaksmuligheter! Det vil du ikke angre på.
Dette var dagens forelesning.