tirsdag 26. september 2017

Netthandelen spikeren i kisten for tusentalls fysiske butikker??

Aftenposten hadde 13.9. en artikkel med overskrift : NORSKE BUTIKKER TRUES AV NETTHANDEL.
I 2012 var netthandelen i Norge 51,8 milliarder norske kroner.
I 2017 er det anslått at den samme netthandel vil utgjøre 105,1 milliarder norske kroner. Fordobling!

85 prosent av norske forbrukere handler nå på nettet!
Og netthandelen som bruker mobilen som innkjøpskanal utgjør nå 54 prosent.

Konklusjonen i artikkelen er krystallklar:
Det kan ikke sies tydelig nok: Den nettbutikken som ikke legger opp til handel med mobilen som plattform, har nesten tapt på forhånd. Vi har med oss mobilen overalt, og vi bruker den mer enn 200 ganger(!!!!!) om dagen. Så denne utvikling kan bare gå  en vei.

Jeg har gitt uttrykk for det mange ganger før. Det er en mulighet for frittstående butikker utenom kjedene å overleve greit nok. Men da må du ha X-faktoren (helt enestående opplevelse) bakt inn i ditt konsept. Forretningen må være et reisemål i seg selv. Den må være så spesiell at de besøkende tar selfier inne i forretningen og legger den ut på nettet.

Jeg vil repetere at du må være frittstående. Videre er forutsetningen at du eier dine lokaler, et spennende og bunnsolid varelager, uavhengig av allskens motesvingninger og et krystallklart konsept.
Da har du en frihet andre bare kan drømme om. Det er ikke huseierne  pluss direktørene i kjedene du slaver for. Du har din totale kreative frihet. Og du kan være særdeles fleksibel.

Inne på mitt arbeidsrom, og tidligere sykkelverksted, har jeg en reklamecaps. Det er brodert inn Brunox i fronten. Capsen er gjennomsyret av salt fra svette.
Saltet fikk jeg da jeg i 2007 kjørte Brisbane-Cairns tur-retur i stekende varme.30 grader pluss!! Så ofTe, når jeg kopierer nøkler og har capsen på, kjører jeg inne i meg hele strekningen nok en gang. Jeg husker nesten hver eneste detalj fra turen. Så denne caps har en levende historie innebygget!

Og her er jeg ved poenget! I en verden overfyllt av kjedelige produkter i standardiserte butikker, er det skrikende mangel på produkter med historier.
Og glem ikke det kinesiske ordspråket :" Krise og muligheter er to sider av samme mynt".

Som avisbransjen nå smertelig erfarer forandringens vinder og lekker milliarder av markedsførings-kroner til Google og Facebook, så vil også detaljbransen få et like brutalt møte med en rå virkelighet som er like rundt hjørnet.
Utfordringene er store, MEN SANNELIG ER MULIGHETENE ENDA STØRRE!!!!!!!!!