mandag 18. juni 2018

Fjordline Varberg Downhill Formel 1

Det var det kreative geniet Walt Disney som grunnla Disney World rett etter krigen i Florida. Og mange andre steder i verden etterhvert.  Uten drøm og mot til å prøve å gjennomføre drømmen, intet spennende liv. Dette må  tydeligvis ha vært Walt Disney sin leveregel. Vi har alle mye å lære av dette kreative geniet.
Og det er "leveregelen" til Walt jeg ser for meg når jeg tenker på Fjordline Varberg Downhill Formel 1. I et leserbrev i DT inviterte jeg ordfører, varaordfører og i tillegg et par kjente lokale personer til å "gå opp Varberg Formel 1". Jeg har intet hørt fra dem.
Da ligger det i kortene at skal denne halsbrekkende og helt enestående konkurransen bli gjennomført, så må det bare være en hovedsponsor. Og det kan bare være FjordLine. Jeg kjenner Frode Teigen godt som den sympatiske og meget egersundspatriotiske kar han en. Det holder med at han og jeg går gjennom traseen. Så slipper vi alt for mange kokker og unødvendig søl og bortkastet tid.
Navnet på konkurransen blir Fjordline Varberg Downhill Formel 1.
Konkurransen kan bli en aldeles enorm markedsføring for Fjordline. Det som denne enestående konkurransen har til felles med en tur med Fjordline,  er at det skal være spennende, opplevelser som huskes for ettertiden og som familien har hatt sammen.
Så derfor blir Fjordline Varberg  Downhill Formel 1 en kompakt utgave av hele Fjord Lines forretningsfilosofi. En markedsføring med ringvirkninger som kanskje bare jeg for øyeblikket er klar over. Men først må jeg få Frode med meg på turen fra toppen ned til torvet. Hvis det går i boks, har vi kommet et godt stykke på vei. Hvis ikke han er interessert, lar jeg det bli med denne høyttenkingen.
At Fjordline blir hovedsponssor, utelukker ikke at de deltakende firmaer kan få sponsor-sole seg i glansen for alt det er verdt.
Se for seg at at de respektive firmasjefer under vorspielet seiler nedover fra toppen av Kjell Bugges gate til torvet i Ola-biler med firmalogoen klistret over hele bilen. Dette er en del av oppvarmingen overfor publikum.
Neste face er at racerkjørerne kjører hver for seg en oppvarmingsrunde for å teste løypa. Så begynner konkurransen (maks 24) deltagere. De seks hurtigste kjører finaleomganen , med de raskeste til slutt. Vinneren blir den som har best tid når man legger de to omgangene. Det er om å gjøre å holde en spennende nerve gjennom hele konkurransen.
Og det er også om å gjøre vorspil og oppvarming så engasjerende som mulig for hele tilskuermassene. Speaker, store tv-skjermer "på hvert gatehjørne" hører også med. Starten på toppen av Varberg skal bli spektakulær. Firmaenes hjelpetropper skal dytte kjørerne i gang for maks flying start.
Hele arrangementet skal ha et preg av underholdning, fart ,dramatikk, spenning, karneval og en aldeles gedigen folkefest. Og den største vinneren skal være Egersunds befolkning som har fått dette spektakulære til.
Uten drøm og mot til å prøve å gjennomføre drømmen, blir det nokså flatt og grått det hele.
Det lokalsamfunn som fikset Trollpikken, klarer dette hvis viljen er til stede.