tirsdag 28. august 2018

Tips til mine fb-venner etter lærerik Stavanger-tur

Jeg ankom Stavanger jernbanestasjon mandag 27. august kl. 0800. Jeg hadde 4 oppdrag:
1. Sjekke frokosten på totalrenoverte Atlantic Hotell.
2. Gå innom Gjensidige for å få installert en Gjensidige-App.
3. Opp til SUS for å sjekke om pacemakeren fungerte som den skulle.
4. Ta en lasersjekk på mine øyne (bruker 3 briller med forskjellig styrke) for å se om det var forsvarlig å laser-operere.

Det billigste serveringstilbud i Norge er frokosten på store hoteller. Det dyreste er bensinstasjoner.
Frokosten på "nye" Atlantic var flott, endog et  hakk under Maritim i Haugesund (Norges beste!!). Det var en herlig miks av mange typer mennesker, selv under ONS-messen. Fra striglete forretningsfolk (damer og herrer) til jeans, joggesko, hettegensere, T-skjorter osv. . Renoveringen har vært vellykket , og hele atmosfæren var særdeles menneskelig stimulerende. Og så kaffen på kannene som sto på bordene, da! Himmelhøy kvalitet! Forklaringen var at denne kaffe kokes på den "gamle måten" på kjøkkenet med solide kjeler fra år tilbake. Og dette til tross, de fleste gjester sto og fumlet med den nye Hi-tech maskinen hvor man kan få "alle "  typer kaffe med div. fancy navn. Og smaker antagelig pyton sammenliknet med kaffen i kannen rett foran nesene deres!!
Etter et gledelig gjensyn med Atlantic-frokosten bar det over til Gjenside vegg i vegg! Flott service fra personalet, og nå er beviset for min reiseforsikring på Iphonen! Jeg følger iallefall noe med. Må jeg på sykehus (eks. i Cape Town de to påfølgende uker)  er det bare å vise I -phonen.
Deretter drosje til SUS. Sjekk av pacemaker var strålende! Funker 100%. Jeg trenger ikke komme inn før om et år for ettersjekk. Den svenske sykepleiersken burde forøvrig hatt engle-vinger.
Neste stopp var PMP synskirurgi i Handelens Hus. Det var forleløpig undersøkelse for om mine snart 75 år gamle øyne tålte laserbehandling i neste omgang. Intet problem! Den "fysiske substans" i mine øyne var "ekstraordinær ungdommelig", så her var det bare å komme  tilbake til laserbehandling med de nyeste instrumenter fra Zeiss. Fagkunnskapen hos PMP matcher instrumentene. Jeg vet at dette blir en helt ny hverdag utfra hva andre har erfart hos samme kanon-faglige PMP.
Prisen for en helt ny hverdag synsmessig for meg var skarve 42500 kr. Det er ikke mer enn 4-5 par optiker-tilpassede-spesialbriller koster. Og disse par kan du miste, og de krever daglig puss osv.
Jeg har nå fått vite at årsaken til at flere ikke laser-opererer, er at deres øyne ikke  tåler operasjonen. Og at mange , selv med øyne som tåler laser, er skrekkslagne for at de skal miste synet! Til det siste er å si her er det ingen fare! Sier spesialisten, etter gruuundig sjekk, Go!, så er det bare å "Go"! Om prisen er det og å si at den er ikke høyere enn røykere bruker på tobakk hvert år!
En storartet dag ble avsluttet med en aldeles eventyrlig fiskesuppe på like eventyrlig Skagen ved havnen. Et inventar som også er skåret rett ut av det samme eventyr. Du går  gjennom den nedslitte døren som ikke har sett vedlikehold de siste hundre år og fortsettet opp gjennom tretrappene i et miljø som har folkelig som et av hundre fornavn. Og det er selvsagt ikke duker på de solide trebordene. Skagen og fiskesuppen er faktisk en egen reise verdt. I Simrishavn i Skåne har de en fiskesuppe som trekker folk fra hele Sør-Sverige. Det forstår jeg etter å ha prøvd den påsken 2002. Men- den var ingen likeverdig match for Skagens fiskesuppe i Stavanger Havn! Dette til orientering.