lørdag 22. desember 2018

Fritenkere er ikke nødvendigvis ateister

Ateist er det engelske ord for på norsk gudsfornekter. Mange blander begrepet med fritenker. Disse to begrepene har lite med hverandre å gjøre.
For min egen del er jeg 100 % fritenker. (Dette er et interessant begrep ettersom det betyr at ikke-fritenkere er mennesker som er åndelig slavebundet). Samtidig er jeg ingen gudsfornekter! Tanken er nemlig ordets trell. Menneskets indre er nemlig som en DVD-opptaker. Det som leses inn forblir der!
Hva enten du har terpet Bibelen, Koranen, Talmud, Maos Røde o.s.v., o.s.v.
Så derfor finnes Gud!  Nemlig i "sjelen" til alle de mennesker som har fått Gud sprøytet inn i sitt indre gjennom eksempelvis Bibelen.
Jeg ble virkelig oppmerksom på dette selvfølgelige da det for noen år tilbake raste en debatt i Danmark vedrørende en prest som ble avskjediget p.g.a. at vedkommende nektet å tro på Guds eksistens. Han ble avskjediget. Konklusjonen ble: Gud eksisterer fordi han er et begrep i menneskets språk! Den kjøpte jeg på flekken.
Min elskede moder ga meg en gang følgende råd (på dansk!): Lade hvert menneske blive hva det er, så bliver du også den du er!  Eller kort og konsist: Lev - og la leve!!

En norsk teolog ga også i sin tid et offentlig råd som jeg har tatt med meg som et viktig element i mitt liv:"Count your blessings. (Tell dine velsignelser).
Derfor kan det kanskje være konstruktivt når året nærmer seg slutten å sette opp personlig Sitrap (situasjonsrapport). Og fokusere på det positive! Om ikke annet enn eksempelsvis "banaliteten" i flg.: "De fleste av os lever små almindelige liv, der rummer de største mirakler: av vågne hver dag, at nogen elsker osss, at verden findes, at vi er her".
Og så er det jo slik at vi mennesker søker etter en slags mening med det hele. " Hvis du ikke lever for noe, dør du for ingenting"!   Denne sats er egentlig enormt dyyyyp i all sin enkelthet.


COUNT YOUR BLESSINGS!!!!!

BARE DET AT VI NORDMENN HAR ET MEDMENNESKELIG HELSESYSTEM I ABSOUTT VERDENSKLASSE-  OG SLIPPER  Å SLITE MED DONALD TRUMP SOM  STATSOVERHODE- BARE DET! ER NOK TIL AT VI NORDMENN KAN GÅ JUBLENDE INN I DET NYE ÅRET.



                                              GOD  JUL  TIL ALLE MINE  FACEBOOKVENNER