lørdag 13. juli 2019

Egersund tidlig en juli-lørdag morgen

Lørdag 13.juli 2019. Ut av sengen 0500. Avgang med Anna Lovinda 0530. Et kvarters stopp i keiserstolen i Øvre Elvepark. Småørreten vaker i tidligere Rotter. Klar siktlinje til Eigerøys høyeste fjell, Varden, 128 m.o.h. (3 meter høyere enn Varberg). En følelse av "villmark" i Egersund "nesten" sentrum. Kun fossens brus, småfuglenes kvidder, måkenese skrik og ikke en eneste "sivilisert" ulyd å høre!
Neste stopp er venteskuret ved jernbane-undergangen. Der ble vi  sittende en snau time for å ta inn dette magiske natursceneri. Svaneparet med to unger, endenes kvekking og den svake vindsus. Slettebøvatnet er en naturperle i ultraklassen som nytes best en tidlig lørdag/søndag morgen i den lyse årstid. Mine mange vandringsår i Dalanes heier er over. Men det betyr ikke at naturopplevelsene er mindre rundt Egersund! For den naturmessige totalpakke her kan ikke noe sted ellers i Dalane konkurrere med!
Over Hestavad Bru( hvilken arkitektonisk perle) og laaaangsomt ned mot Kjerjaneset. Oi oi, oi for en idyll vi sentrums-egersundere lever i!
Jerbaneveien er transportetappe. Så åpner en av landets mest naturlige havner seg. Den eneste i hele verden uten tidevannsforskjell! Hvilket voldsomt skifte av natursceneri fra Slettebøvatnet!
Så var det første styrketest. Bakken (ikke helt flat akkurat) forbi Peisen skal jeg klare sittende på Anna Lovinda uten gear og uten batteri! Det klarte jeg ikke i tiden  før jeg var i "isjasens og dødskyggenes dal" i februar. Da måtte jeg opp og stå halve bakken! Beinhard opptrening har gjordt underverker. Muskler er ferskvare!! Men nå tar jeg bakken sittende!!
Neste test er Skriveralmenningen. I årene før isjasen turte jeg kun gi meg i kast med mer en halve strekningen. Nå går det "greit" helt til topps!! Nå er ikke dette noe å gjøre noe nummer utav. Min ett år eldre venn Leif Hansen Myklebust hadde klart det samme til topps av Varberg!
Da var det klart for den den sosial/kulturelle biten- frokost på Grand Hotel. Å betale 150 kr. for den overdådige frokosten og lese gratis DN (kr.60) er det billigste bespisningskjøp i Rogaland. (Netto kr. 90 !!).  Etter frokost er det to timer med kryssord i godstolen ved vinduet i "gamlerestauranten".
Jeg var "gift" med Grand Hotel i mer enn 20 år og har savnet "familien" veldig fra da Grand la ned sitt middagstilbud "husmannskost". Hauen Kro har til de grader overtatt den stafettpinner. Så nå er jeg "gift" med Hauen og er "utro" med Grand på lørdager. Full pakke!!

Når det gjelder personer som akkurat i dag inspirerer meg, er Hans Langfeldt helt sentral. Han er 90+ ung og sykler hver dag! Og nettopp sykling er (for meg) aldeles overlegent nå det gjelder å aktivisere mesteparten av muskulaturen og samtidig holde balansen ved like. Å "seile" gjennom landskapet på en sykkel er (for meg) en helt annerledes opplevelse enn å  bruke apostlenes hester på flat mark. Men- hver sin prioritet. Det viktigste er å være i kroppslig bevegelse! Da bremses forfallet mye!

Uten å moraliser det aller minste, er jeg bekymret for den stadige overvekt blandt Norges befolkning. Vi er på vei mot USA-tilstander!
For å unngå press på hjertet er ekspertenes råd soleklart: Mosjon, sunt kosthold, holde vekten pluss riktig blodtrykk og kolestrolinnhold!
Ha en strålende helg!!