mandag 15. juli 2013

Hvordan komme seg ut av hverdagens grå begivenhetsløshet

"Den som ikke tør å feile, kommer ingen sted".
"Den største narren er den som ikke har begått in tåpelighet i hele sitt liv".
Disse to ordspråkene har jeg i øye/sittehøyde på kontoret.
Tåpeligheter og feil er helt nødvendig for å bekjempe rutine og kjedsomhet. Den romerske keiser Marcus Aurelius skriver" Det er ikke døden du skal frykte, men det at du aldri har levd".

Nå er det faktisk slik at ditt liv må du faktisk leve selv, for gjør du ikke det, er det andres liv du lever. I sin ytterste konsekvens kan du betrakte dette triste fenomen i religiøse sekter hvor enhver selvstendig tenking er forbudt hva gjelder åndelige verdier. Uttrykket levende døde gjelder i særdeleshet for hjernevaskede individer i sekter, enten religiøse, politiske or whatever.
Det er aldeles uhyggelig å konstantere at tanken er ordets trell.
Hvis psykopatiske regelryttere slipper til i maktposisjoner, kan det være direkte og totalt livsødeleggende for de uheldige som er i nærheten. Jeg vet hva jeg snakker om.
I den sekten jeg trådte mine barnesko hadde vi Pontoppidans forklaring over de ti guds bud. Først kom budet, og så sto det det er mellom budet og påfølgende forklaring. Fanatikerne i sekten insisisterte på at man skulle si dett er, mens min vidsynte fader ordret meg til å si dé er.
Jeg fulgte hans ordre under visitasen og sa dé er, mens alle de andre sa dett er.
Resultatet var at en av fanatikerne i sekten møtte opp hos min moder mandag formiddag og plaget henne i flere timer grunnet at jeg hadde sagt dé er. Akkurat den hendelsen fikk meg der og da til å forstå at hele greia (de lokale sekter) er intet annet enn humbug fra ende til annen. De har like god forståelse for ekte religion som en krokodille har forståelse av eksempelsvis konjakk.
Og så var tilbake til overskriften. Og det er å komme seg ut av vanetenkingen som er en skikkelig uvane. Gjøre ting anderledes. Det er iallefall oppskriften for de som i framtiden skal drive frittstående butikker utenfor shoppingsenterne. Men først og fremst må de eie lokalene! For da kan du bruke solide summer på spennende innredning istedfor tradisjonell reklame. Og så går jungeltelegrafen, og den er effektiv!
Har du attraktive døtre slipper du å markedsføre dem. Det ordrer seg selv uten salgs-og reklamepress. Så og med interessante produkter.  Presentasjonen, settingen og fortellingen er helt avgjørende.

Mitt hovedmål med yrket mitt i de år jeg har igjen er at de som har vært innom Saloon Kakadu skal huske det  resten av sine liv- for da forteller de det videre.
Så enten du har hatt en opplevelse med åpen Ford Mustang langs Californiakysten eller ditto på catwalken i Saloon Kakadu, skal du føle deg som litt mer spennende menneske etterpå. For da har du nemlig en spennende historie  å fortelle.
For et menneskeliv er jo en samling av historier. Og jo mer spennende historier, mer spennende liv. Det må være enkelt å forstå.