lørdag 27. juli 2013

Tilstede på Iphonen, men hva med livet?

Jeg er faktisk en av de siste som ikke har Iphone og mobil. Min ekstreme frihetstrang er årsaken. Jeg ser fra utsiden hvordan Iphonen invarderer mennesker fullstendig. En interessant artikkel i Aftenposten nylig advarte mot at det moderne mennesket ikke lenger er tilstede i eget liv ettersom Iphone med facebook og det hele har overtatt de samme mennesker fullstendig og programmert dem om fra livets verden til systemenes verden! Dette ser jeg krystallklart!
Jeg skal ingenlunde være noen dommedagspredikant og skru klokken tilbake til "gode gamle dager" som hun tute meg ikke var så gode som vi ønsker å erindre dem!!!! Langt derifra!!!!
Iphonen har enorme fordeler som det mest fantastiske alt-mulig-verktøy i menneskehetens historie. Hvis den bare ble brukt som det! Men- den er i ferd med å bli en kombinasjon av dop og diktator! Og den er også et bevis på at teknologi skaper avstand mellom mennesker. Når du bivåner en familie rundt et restaurantbord fullstendig oppslukt av hver sin Iphone forstår du "tragedien" fullt ut.
Men et fenomen som ikke skaper avstand mellom mennesker er den magiske benk i Saloon Kakadu! Jeg skal gullforgylle Rune hos Riska Sagbruk i Hommersåk som sendte den i større dimensjon enn jeg hadde bestilt. Det ideelle er 7-8 personer på den samtidig. (Senest for en time siden).
Folket dingler med føttene og senker skuldrene og har en fellesopplevelse å ta med seg videre på livsferden. Det er det det hele dreier seg om.
Mens det i Saloon Kakadu ikke finnes antydning til kjøpepress, så er det stikk motsatt hos enkelte lavpris-flyselskaper.

En reportasje nylig i en seriøs avis viser hvordan kabinpersonellet har kontaktfestet press på seg for å selge mest mulig til flyplasspassasjerene. Hvis ikke de oppfyller salgsmålet, så er det sparken!
Men først blir de gransket og evaluert før de får fyken!
Disse stakkarne er først og fremst blitt presset til å være pågående selgere overfor passasjerene som skal settes under knallhardt kjøpepress fra første stund! For meg fortoner det seg å være det samme opplegg som for cruisepasasjerer. Lokk dem ombord med "billigpriser! som lokkemiddel, og så settes støtet inn for å presse dem maksimalt til å kjøpe så mye som mulig av produkter de ikke trenger og som selskapene tjener rått på.
"Salgsarbeidet skal starte så hurtig som mulig etter at flyet har tatt av, og salgsarbeidet skal være aktivt hele tiden!" Dette er instruksen til disse slaver som tjener under 200000 i fast lønn! Ville du reist med et slikt flyselskap hvor din sønn eller datter måtte arbeide under slike (for meg) helt umenneskelige betingelser ? Jeg bare spør.