tirsdag 2. juli 2013

LEGG INN MAGISKE KORSIKA I DINE REISEPLANER

Jeg er så gammeldags at jeg fortsatt har videoopptaker. Det betyr at jeg kan ta opp hver etappe fra Tour de France på band og spille det av i fred og ro om kvelden- og spole forbi reklameinnslagene.

Av alle de etapper jeg de siste 20 årene har sett fra dette mega-arrangementet, var gårsdagens innslag fra Ajaccio til Calvi i en helt egen og magisk klasse. Jeg kjørte den samme ruten selv for ca. 15 år siden og hadde faktisk glemt hvor overjordisk vakker Korsika er når du kjører langs kysten. Jeg gjorde det i påsken og vil anbefale alle å besøke denne magiske øy i denne perioden. I juli-september er det overfyllt med turister, og i tillegg er det alt for varmt.
Johan Kaggestad i TV2 ga meg en interessant opplysning. Jeg har fått opplyst at grunnet sjørøverne som den konstante trussel bosatte korsikanerne seg vekk fra kysten og opp i fjellene. Men ifølge Kaggestad var det den evige myggplage i sumpområdene som fikk innbyggerne til å trekke høyere opp i geografien. Det kan nok stemme når det gjelder den sydlige del av øya.
Denne del er nå drenert og er blitt et velutviklet vindistrikt. Etter den langvarige krigen i Algerie bosatte mange fransk-algeriere seg her og hadde med seg vin-kompetansen.

Nok en gang! Det er greit nok med VM i fotball og olympiske leker, men for meg når ikke disse arrangementer Tour de France til ankelen når det gjelder MINNEVERDIG  UTBYTTE.

Hvilke landskaper, hvilket folkeliv, hvilken konkurranse, hvilken utdannelse hr. Kaggestad tilfører oss!!!!
Jeg gir meg ende over og gleder meg enormt til tre uker med topp-opplevelser foran skjermen!